ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز فروردین ۹, ۱۴۰۳ ۱۰:۲۸

قوانین مسابقه رباتیک گرایش ورزشکار

قوانین مسابقه رباتیک گرایش ورزشکار

[vc_row][vc_column][vc_custom_heading text=”قوانین مسابقه رباتیک گرایش ورزشکار
دوره اول و دوم متوسطه” font_container=”tag:h1|text_align:center”][vc_separator border_width=”2″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

ربات ورزشکار:

توجه داشته باشید قوانین تا 10 روز قبل از مسابقه ممکن است تغییراتی داشته باشد. این تغییرات در سایت مسابقات اعلام خواهد شد.

همچنین دانش آموزان کلیه پایه های اول و دوم متوسطه با هم سنجیده می شوند.

معرفی لیگ

هدف از لیگ المپیک ربات ها ایجاد یک رقابت علمی در یک محیط جذاب برای دانش آموزان می باشد. در این لیگ، ربات آیتم های ورزشی مختلفی را انجام می دهد. که می توان به آیتمهای: وزنه برداری، دو و میدانی،  شوت کردن توپ، تیراندازی با کمان و هل دادن مانع اشاره نمود. ربات در طول مسابقه با دنبال کردن مسیری که به رنگ مشکی مشخص شده به آیتمهای مختلف خواهد رسید. قبل از هر آیتم، یک کارت رنگی بر روی زمین وجود دارد که مشخص می کند ربات به چه آیتمی وارد خواهد شد.

[/vc_column_text][vc_column_text]

  1. زمین مسابقه

1.1: زمین مسابقه از جنس MDF سفید می باشد.

1.2: زمین مسابقه از کاشی هایی به ابعاد 60 سانتیمتر در 60 سانتیمتر ساخته شده که طرح های مختلفی دارند و از آن می توان برای ساخت مسیرهای مختلف استفاده کرد.

1.3: رنگ کاشی ها سفید و یا نزدیک به آن می باشد و می تواند مات و یا براق باشد.

1.4: در محل اتصال کاشی ها ممکن است ناهمواریها و یا فاصله هایی در حدود 5 میلیمتر وجود داشته باشد. البته کمیته برگزاری مسابقه تلاش می کند که این فواصل و ناهمواریها را قبل از اجرای مسابقه به حداقل برساند.

1.5: چیدمان کاشی ها در هر مرحله از مسابقات می تواند متفاوت باشد.

1.6: طرح های مختلفی برای کاشی ها وجود دارد که می توانید برای آشنایی بخشهایی از آن را مشاهده نمایید.

[/vc_column_text][vc_column_text]

  1. خطوط مشکی مسیر

2.1: خطوط مشکی مسیر ممکن است به صورت پرینت شده و یا از جنس روز رنگ مشکی و یا چسب برق ( لنت مشکی) با پهنای 20 میلیمتر با امکان خطا 3 میلیمتر باشد.

2.2: در طول مسیر ممکن است بریدگی هایی وجود داشته باشد که حداکثر طول آن 10 سانتی متر می باشد.

2.3: مسیر می تواند شامل خطوط منحنی شکل و یا با زوایای شکسته باشد. کمترین زاویه بین خطوط 70 درجه می باشد.

2.4: حداقل فاصله بین دو مسیر و یا مسیر از لبه های پیست 12 سانتی متر است.[/vc_column_text][vc_column_text]

  1. رنگ های شناسایی آیتم ها

3.1: هر آیتم ورزشی، یک رنگ منحصر به خود دارد که ربات باید بتواند با تشخیص درست آن رنگ، آیتم مورد نظر را انجام دهد. این رنگ ها به صورت جدول زیر می باشد:[/vc_column_text][vc_single_image image=”1428″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]3.2: رنگ ها شامل یک مستطیل به ابعاد 12 در 8 سانتیمتر می باشد.

3.3: تمامی رنگ های مربوط به تشخیص آیتم، 4 سانتیمتر قبل از تقاطع قرار دارند و از قسمت عرض به خط مسیر متصل می باشند.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1429″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]3.4: ممکن است قبل از برخی از تقاطع ها رنگی وجود نداشته باشد. در این صورت ربات باید مسیر مستقیم را انتخاب کند.

3.5: کارت های رنگی ممکن است مات و یا براق باشند.

3.6: مسیرها در تقاطع  همیشه عمود بر هم هستند.

3.7: رنگ تشخیص آیتم ها می توانند سمت چپ و یا سمت راست خط مسیر قرار بگیرند. که در این صورت اگر در سمت راست باشد یعنی آیتم در سمت راست و بالعکس اگر در سمت چپ باشد یعنی آیتم در سمت چپ قرار دارد.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1430″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

  1. آیتم دو و میدانی

4.1: رنگ مربوط به این آیتم آبی است.

4.2: در این آیتم، ربات به یک لوپ می رسد که باید در آن سه دور بچرخد. پس از اتمام دور سوم باید از لوپ خارج شده و به ادامه مسیر بپردازد.

4.3: تعداد کاشی هایی که در این لوپ قرار دارد ممکن است متفاوت باشد. در این بخش از مسیرهای صاف و خمیده استفاده خواهد شد و از مسیرهایی که دارای زاویه کمتر از 120 درجه باشد استفاده نمی شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”1431″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

  1. آیتم وزنه برداری

5.1: رنگ مربوط به این آیتم قرمز است.

5.2: وزنه ها از تعدادی لوح فشرده کامپیوتر ( CD ) و یک میله پیچی به ضخامت 8 میلیمتر و به طول 350 میلیمتر و 4 واشر و 4 مهره ساخته شده است. فاصله بین لوح های فشرده 300 میلیمتر می باشد.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1432″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]5.3: وزنه از 10 لوح فشرده در هر طرف ( مجموعا 20  لوح فشرده ) ساخته شده است.

5.4: ربات باید وزنه را از جایگاه اولیه بلند کرده و بر روی جایگاه مشخص شده قرار دهد. این جایگاه ها بر روی زمین چسبیده اند.

5.5: ارتفاع جایگاه اولیه 20 میلیمتر میباشد.

5.6: ارتفاع جایگاه قرار دادن وزنه در لیگ U14  به اندازه 60 میلیمتر و در لیگ U19  به اندازه 100 میلیمتر می باشد.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1433″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_single_image image=”1434″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]5.7: فاصله مرکز جایگاه اولیه تا مرکز جایگاه قرار دادن وزنه 220 میلیمتر می باشد.

5.8: ارتفاع میله وزنه ای که بر روی جایگاه اولیه قرار گرفته تا کف زمین مسابقه در حدود 64 الی 68 میلیمتر می باشد.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1436″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]5.9: امتیاز زمانی به این آیتم تعلق می گیرد که وزنه در جایگاه قرار دادن وزنه، کامل و بدون تحرک قرار بگیرد و ربات کاملا از کاشی آیتم خارج شده باشد.

5.10: در صورتی که ربات نتواند وزنه را بلند کند و وزنه از جایگاه خارج شود، تا پایان اجرای آن تلاش  نمی توان  وزنه را جابجا کرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

  1. آیتم هل دادن مانع

6.1: رنگ مربوط به این آیتم نقره ای است.

6.2: در این آیتم، ربات باید مانع را رو به جلو هل دهد به طوری که مانع از خط نقره ای عبور کند.

6.3: مانع عبارتست از یک مکعب به طول 20، عرض 10 و ارتفاع 10 سانتیمتر. این مانع به صورت افقی بر روی زمین قرار گرفته است. این مانع با استفاده از چوب MDF با ضخامت 16 میلی متر و به صورت توخالی به وزن 500±80 گرم ساخته خواهد شد.

6.4: رنگ مانع نارنجی می باشد.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1440″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]6.5: در صورتی که پس از هل دادن، مانع با قسمتی از خط نقره ای تماس داشته باشد امتیازی به این آیتم داده نمی شود.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1441″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]6.6: پس از هل دادن و در حین اجرای آن تلاش، جابجا کردن مانع توسط تیم امکان پذیر نمی باشد. حتی اگر مانع به قدری هل داده شود که وارد کاشی بعدی شود و مسیر را مسدود کند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

  1. آیتم شوت کردن توپ

[/vc_column_text][vc_single_image image=”1442″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]7.1: رنگ مربوط به این آیتم سبز می باشد.

7.2: در این آیتم از یک توپ پینگ پنگ به رنگ سفید استفاده می شود.

7.3: برای ثابت نگه داشتن توپ بر روی کاشی ( جلوگیری از حرکت توپ) یک حفره کوچک با قطر حدود 5 میلیمتر و عمق حداکثر 2 میلیمتر در زیر توپ ایجاد خواهد شد.[/vc_column_text][vc_column_text]7.4: جهت دروازه هدف با یک مربع مشکی رنگ به ضلع 4 سانتی متر  مشخص می شود (شکل 12). این مربع در فاصله 4 سانتیمتری از خط شوت و خط مسیر قرار می گیرد. به این صورت که اگر مستطیل در سمت راست باشد، ربات باید توپ را  به سمت دروازه راست  و اگر مستطیل در سمت چپ باشد، باید توپ را به سمت دروازه چپ شوت کند. چنانچه ربات در هر شرایطی توپ را به دروازه وسط بزند نیمی از امتیاز را دریافت خواهد کرد.

7.5: ربات حق حمل توپ به سمت دروازه هدف را ندارد و باید با یک ضربه توپ را شوت کند. برای این منظور ربات قبل از برخورد با توپ باید به مدت حداقل یک ثانیه کاملا توقف داشته باشد و بدون حرکت کردن توپ را شوت کند.

7.6: امتیاز وقتی تعلق می گیرد که توپ کاملا از خط دروازه عبور کند. تشخیص عبور کامل به عهده داور می باشد.

7.7: قبل از خارج شدن ربات از کاشی شوت، توپ باید از خط دروازه عبور کند. اگر توپ بعد از خارج شدن ربات وارد دروازه شود امتیاز محسوب نمی شود.

7.8: چنانچه توپ بعد از عبور کامل از خط دروازه، مجددا از دروازه خارج شود ایرادی ندارد و امتیاز محسوب خواهد شد.

7.9: ابعاد دروازه و سایر فاصله ها مطابق شکل زیر می باشد.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1443″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

  1. تیراندازی با کمان

8.1: رنگ مربوط به این آیتم زرد است.

8.2: سیبل از سه رنگ زرد، قرمز و آبی ساخته شده است. قطر هر کدام از دایره ها در شکل زیر مشخص شده است.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1444″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]8.3: فاصله سیبل از خط تیراندازی در لیگ U14  به اندازه 60 سانتیمتر و در لیگ U15  به اندازه 100 سانتیمتر می باشد.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1446″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

8.4: قبل از پرتاب تیر، لازم است ربات کاملا پشت خط تیر اندازی قرار بگیرد. نه عقب تر و نه جلوتر.

8.5: مکانیزم پرتاب تیر به سمت سیبل باید به صورت تیراندازی با کمان باشد. استفاده از مکانیزم پرتاب با فنر، فشار هوا یا گاز، تفنگ بادی و غیره ممنوع می باشد.

8.6: تیر استفاده شده می تواند بین 50 الی 250 میلیمتر طول و بدنه آن 2 الی  15 میلیمتر ضخامت داشته باشد.

8.7: نوک تیرها باید از جنس نرم و بدون خطر باشد.

8.8: به منظور کم کردن خطا در تشخیص محل برخورد تیر با سیبل، تیرها می باید طوری ساخته شود که بتوان بر نوک آن  مقداری گچ تخته مالید تا پس از برخورد با سیبل اثر آن بر روی سیبل باقی بماند.

8.9: در صورتی که اثر تیر بر روی سیبل باقی نماند تشخیص محل برخورد بر عهده داور بوده و تیم حق اعتراض ندارد.

8.10: شرکت کنندگان می توانند قبل از مسابقه و یا در زمان 3 دقیقه کالیبراسیون و یا در هر شروع مجدد تیر را به صورت دستی بارگذاری نمایند.

8.11: در هر تلاش، ربات تنها می تواند یک تیر پرتاب کند.

8.12: در صورت برخورد تیر به محدوده مشترک، امتیاز به صورت شکل زیر محاسبه می شود.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”1448″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]8.13: تشخیص محل برخورد تیر با سیبل به عهده داور می باشد.

8.14: برای ایمنی فضای مسابقات به ربات هایی که نوک تیر آنها پلاستیک نرم نداشته باشد اجازه شرکت در مسابقه داده نمی شود.

8.15: رعایت نکردن نکات ایمنی در پرتاب تیر و ایجاد مزاحمت برای تیم های دیگر و یا تماشاگران، به صورت شوخی و غیره منجر به حذف آن تیم می گردد. و تمامی مسئولیت آن به عهده تیم خاطی می باشد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

  1. نحوه برگزاری مسابقه

9.1: مسابقات در سه روز برگزار خواهد شد. در هر روز ممکن است یک یا چند راند برگزار شود و در نهایت امتیازهای کسب شده با هم جمع خواهند شد.

9.2: قبل از شروع هر راند تمامی رباتها قرنطینه می شوند.

9.3: یک نفر از اعضای تیم به عنوان کاپیتان شناخته می شود. تنها کاپیتان تیم اجازه دست زدن به ربات را خواهد داشت.

9.4: در هر راند تیم زمانی در حدود 5 دقیقه خواهد داشت. این زمان به نسبت ابعاد زمین مسابقه ممکن است تغییر کند.

9.5: قبل از شروع راند تیم ها 2 دقیقه زمان برای کالیبره کردن ربات خود دارند.

9.6: بعد از اتمام زمان کالیبره، ربات باید مسابقه را شروع کند و چنانچه قادر به شروع مسابقه نباشد آن راند از مسابقه را از دست خواهد داد.

9.7: چنانچه تیمی نیاز به کالیبره کردن نداشته باشد می تواند مسابقه را شروع کند.

9.8: در زمان کالیبره، تیمها تنها می توانند رنگ های موجود در زمین مسابقه را کالیبره کنند و اجازه تست آیتم ها را ندارند. همچنین اجازه حرکت دادن ربات بر روی کاشی ها را ندارند.

9.9: بعد از پایان زمان کالیبراسیون اعضا نباید هیچ گونه اطلاعاتی وارد ربات کنند و استفاده از هر کلیدی به جز کلید روشن و خاموش و یا کلید استارت مجاز نمی باشد. در صورت رویت، تیم امتیاز آن مرحله از مسابقه را از دست خواهد داد.

9.10: در حین مسابقه هرگونه تماس با ربات منجر به شروع مجدد خواهد شد. در هر شروع مجدد امتیازی از تیم کسر خواهد شد.
9.11: ربات باید در مسیر صحیح به حرکت خود ادامه دهد. چنانچه ربات قسمتی از مسیر را میانبر بزند و یا در جهت برعکس شروع به حرکت کند مرتکب خطا شده و باید شروع مجدد داشته باشد.

9.12: در هر شروع مجدد کاپیتان تیم می تواند بنا به صلاحدید خود ربات را در ابتدا و یا انتهای همان کاشی قرار دهد.

9.13: در کاشی هایی که آیتم وجود دارد چنانچه نیاز به شروع مجدد باشد، ربات قبل از کاشی رنگ قرار خواهد گرفت.

9.14: در هر شروع مجدد آیتمها توسط داور به حالت اولیه خود قرار خواهند گرفت ولی تا قبل از اعلام شروع مجدد نمی توان هیچ آیتمی را جابجا کرد.

9.15: ربات برای هر آیتم حداکثر 3 بار می تواند شروع مجدد داشته باشد. یعنی هر آیتم را حداکثر 4 بار می تواند تست کند. بعد از این تعداد، ربات باید بعد از کاشی آیتم قرار داده شود.

9.16: چنانچه ربات در یک آیتم مقدار امتیازی کسب کرده باشد و کاپیتان تیم تصمیم بگیرد برای کسب امتیاز بیشتر شروع مجدد داشته باشد امتیاز قبلی از بین خواهد رفت و امتیاز جدیدی که ربات کسب خواهد کرد منظور می شود حتی اگر در تلاش بعدی هیچ امتیازی دریافت نکند.

9.17: چنانچه ربات بعد از انجام آیتم نتواند به مسیر مسابقه بازگردد می تواند در شروع مجدد بعدی ربات را بعد از کاشی رنگ قرار دهد. در این حالت امتیازی که از آیتم به دست آورده است حفظ خواهد شد.

9.18:کاپیتان تیم در هر زمان که صلاح ببیند می تواند اعلام شروع مجدد کند و با تایید داور ربات را در محل شروع مجدد قرار دهد.

9.19: ربات بعد از عبور از هر کاشی امتیازی دریافت خواهد کرد. امتیاز هر کاشی وقتی تعلق می گیرد که ربات به صورت صحیح و کامل از کاشی عبور کند و وارد کاشی بعدی شود.

9.20: در شرایطی که دو یا چند تیم امتیاز یکسانی کسب کنند، تیمی که زمان کمتری استفاده کرده است در رده بالاتری قرار خواهد گرفت. در صورتی که زمانها هم یکسان باشد، ربات سبک تر در رده بالاتری قرار می گیرد.

9.21: کاپیتان تیم در هر زمان می تواند با اعلام پایان عملیات، مسابقه را تمام کرده و در زمان استفاده شده صرفه جویی کند.

9.22: در طول مسابقات مرحله ای به عنوان رقابت فنی برگزار می شود. در این مرحله قوانین جدیدی وضع خواهد شد و تیمها باید بتوانند رباتشان را با قوانین جدید سازگار کنند. این قوانین تا قبل از برگزاری مرحله رقابت فنی اعلام نخواهد شد. این مرحله برای شناخت شرکت کنندگان و تیم های فعال در نظر گرفته می شود. و امتیاز قابل توجه ای به این مرحله اختصاص داده می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

  1. نحوه امتیاز دهی

10.1: نمونه ای از نحوه امتیاز دهی در جدول زیر مشخص شده است. این امتیازات به صورت پیش فرض بوده و ممکن است در روز مسابقه تغییراتی داشته باشد.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1450″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]10.2: (*) در آیتم دو و میدانی ربات به ازای هر کاشی که در این آیتم قرار دارد 10 امتیاز در هر دور کسب خواهد کرد. امتیاز وقتی تعلق می گیرد که ربات پس از انجام تعداد دورها، از کاشی خارج شود و به ادامه مسیر بپردازد. به عنوان مثال، تعداد کاشی های موجود در لوپ در شکل 1، شش کاشی است. با سه دور گردش در مجموع 18  کاشی خواهیم داشت. بنابراین ربات بعد از دور آخر، وقتی که از آخرین کاشی لوپ خارج شود و وارد کاشی های جدید شود در مجموع 180 امتیاز کسب خواهد کرد.

10.3: (**)بعد از انجام آیتم چنانچه ربات نتواند به صورت خودکار به مسیر بازگردد امتیازی از آن کسر خواهد شد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

  1. ربات

11.1: هر تیم تنها مجاز به داشتن یک ربات می باشد.

11.2: رباتهای برای تغذیه باید باتری داشته باشند.

11.3: تمامی اندازه های مربوط به قوانین ممکن است 10 درصد خطا داشته باشند.

11.4: مسابقات به صورت Open Platform برگزار می گردد. یعنی رباتها می توانند از لحاظ شکل ظاهری و سخت افزار شبیه به هم باشند ولی شرکت کنندگان می بایست از تمامی جزئیات ربات خود مطلع باشند. تیم هایی که از کلیات ربات خود مطلع نباشند (در بخش های الکترونیک، مکانیک و برنامه نویسی) اجازه شرکت در مسابقات را نخواهند داشت.

11.5: طول و عرض ربات در هنگام شروع راند نباید بیشتر از 25 سانتی متر باشد ولی این ربات می تواند بعد از شروع مسابقه به صورت خودکار و بعد از باز شدن اجزای آن بیشتر از این مقدار شود. در ارتفاع محدودیتی وجود ندارد.

11.6: ربات باید کاملا خودکار عمل کند و هرگونه کنترل ربات توسط افراد یا هر پردازنده ای خارج از زمین مسابقه ممنوع می باشد.
11.7: ربات باید توانایی انجام حداقل دو آیتم را داشته باشد. رباتهایی که صرفا برای تعقیب خط ساخته شده باشند و هیچ الگوریتمی برای انجام آیتمها نداشته باشند صلاحیت کسب مقام نخواهند داشت.

11.8: رباتها نباید به زمین مسابقه آسیب برسانند. این آسیب می تواند گذاشتن اثر چرخ بر روی زمین، خراب کردن آیتم ها، کندن رنگ قسمتهایی از زمین و غیره باشد. چنانچه رباتی عملی انجام دهد که منجر به آسیب رسیدن به زمین مسابقه شود این تیم ادامه راند را از دست خواهد داد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

  1. اعضای تیم

12.1: حداقل تعداد اعضا برای هر تیم 2 نفر و حداکثر تعداد آن 4 نفر می باشد.

12.2: مسابقه در دو رده زیر 19 سال (U19) و زیر 14 سال (U14) برگزار می شود. بنابراین تمامی اعضای تیم تا روز مسابقه باید کمتر از 19 سال سن داشته باشند.

12.3: چنانچه حتی یک نفر از اعضای تیم در روز برگزاری مسابقه سن بیشتر از 14 سال داشته باشد این تیم در رده U19 قرار خواهد گرفت.

12.4: در طول مسابقات هرگونه ارتباط با افراد بالای 19 سال ( مربی، مسئولین مدرسه، اولیا دانش آموزان و… )  ممنوع می باشد و در صورت مشاهده، تیم امتیاز آن مرحله از مسابقه را از دست خواهد داد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

  1. پوستر

13.1: در محل مشخصی از سالن مسابقات، به تیم ها اجازه داده می شود پوستر های مربوط به ربات خود را نصب کنند.

13.2: ماکزیمم اندازه پوستر ها A1  می باشد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]