ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز فروردین ۹, ۱۴۰۳ ۱۷:۲۹

قوانین مسابقه الکترونیک گرایش مدارهای الکترونیکی

قوانین مسابقه الکترونیک گرایش مدارهای الکترونیکی

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

 

[vc_row][vc_column][vc_custom_heading text=”قوانین مسابقه الکترونیک گرایش مدارهای الکترونیکی
دوره اول و دوم متوسطه” font_container=”tag:h1|text_align:center”][vc_separator][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

الکترونیک، دانش مطالعه عبور جریان الکتریکی و حرکت الکترون ها از مواد مختلف همانند نیمه‌رساناها، مقاومت‌ها، القاگرها و خازن‌ها و همچنین به عنوان شاخه‌ای از فیزیک نظری شناخته می‌شود.

در این علم، قطعاتی نظیر مقاومت، خازن، ترانزیستور، LED، دیود، موتور، سنسورها، تقویت کننده ­ها و… و مفاهیمی نظیر اختلاف پتانسیل، جریان، مقاومت الکتریکی، اتصال مدارهای سری و موازی، پلاریته، هدایت­گری، تقسیم ولتاز و جریان، سیستم های ارتباطاتی، شبکه های کامپیوتری و مجازی، سیستم های محاسباتی، کنترل عملکردهای انسانی و غیر انسانی در پروژه های مختلف و موارد بیشمار دیگری مورد استفاده قرار می گیرند تا کیفیت زندگی بشر را بهبود بخشند. به گونه ای که هر کجا بحث از رشد و پیشرفت تکنولوژی می ­شود، نقش الکترونیک بسیار حائز اهمیت است.

از این رو در این لیگ با هدف انجام پروژهای متنوعی با زمینه الکترونیک، سعی در ایجاد بستری مناسب به منظور شکوفایی استعدادهای مهندسی الکترونیک دانش آموزان عزیز شده است. در نهایت دانش آموزان همراه و مستعد، می بایست قادر به طراحی و تحلیل انواع مدارهای الکترونیکی گردند.

مباحث عمومی:

شرکت کنندگان محترم می بایست جهت انجام پروژه ها به مباحث زیر تسلط کامل داشته باشند:

عنوان مبحث ردیف
علم الکترونیک و شناخت و بررسی قطعات الکترونیک پر کاربرد اعم از مقاومت، خازن، ترانزیستور، پتانسیومتر، سون سگمنت و نحوه عملکرد آن ها 1
شدت جریان الکتریکی، نماد آن، واحد اندازه گیری آن و نحوه به دست آوردن جهت جریان در مدار و باطری 2
اختلاف پتانسیل الکتریکی، نماد آن، واحد اندازه گیری آن و نحوه نمایش پلاریته 3
مقاومت الکتریکی، نماد آن، واحد اندازه گیری آن،  نحوه محاسبه مقاومت الکتریکی در مدار و قانون اهم 4
خواندن دقیق مقاومت از روی رنگ و محاسبه خطای مقاومت 5
انواع اتصال های سری و موازی در مدار 6
به دست آوردن مقاومت معادل در مدارهای سری و نحوه افزایش مقاومت معادل در مدار توسط اتصال سری 7
به دست آوردن مقاومت معادل در مدارهای موازی و نحوه کاهش مقاومت در مدار توسط اتصال موازی 8
خازن و محاسبه ظرفیت خازن، آشنایی با نحوه ساخت خازن، کار خازن در مدار، اهمیت ساخت و استفاده خازن در مدار برای ذخیره انرژی 9
به دست آوردن خازن معادل در مدارهای سری و نحوه کاهش ظرفیت  خازن در مدار توسط اتصال سری 10
به دست آوردن خازن معادل در مدارهای موازی و نحوه افزایش ظرفیت  خازن در مدار توسط اتصال موازی 11
سیستم های هشدار دهنده، آلارم و دزدگیر 12
نحوه ساخت و عملکرد ترانزیستور، درک اهمیت استفاده از ترانزیستورها، شناخت انواع ترانزیستور 13
آشنایی با انواع ترانزیستورهای NPN و PNP و بررسی اثر تقویت کنندگی در انواع ترانزیستور 14
طراحی مدارهای الکترونیکی در برد بورد 15
پتانسیومتر (مقاومت متغیر) و گیرنده فرستنده مادون قرمز (IR) 16
تقسیم ولتاژ در اتصال سری 17
اتصال سری در برد بورد و مفهوم مدار باز 18
تقسیم جریان در اتصال موازی 19
اتصال موازی در برد بورد و مفهوم اتصال کوتاه 20
سون سگمنت کاتد مشترک 21
سون سگمنت آند مشترک 22
ترکیب سون سگمنت ها 23
اتصال برد بوردها به همدیگر، به دست آوردن یک میز کار بزرگتر برای طراحی مدارهای وسیع تر با اتصال بردبوردها به هم و ایجاد جریان در قسمت های مختلف 24

قوانین اختصاصی:
1. مسابقه در چهار مرحله به صورت زیر برگزار می گردد.

1-1: مرحله اول با حضور تمامی شرکت کنندگان آزمون علمی به صورت کتبی برگزار می گردد.بخش سوالات کتبی در مرحله اول، شامل سوالاتی از مباحث عنوان شده در جدول عناوین خواهد بود که به صورت تیمی پاسخ داده می شود. این بدان معناست که برگه آزمون در اختیار تیم قرار می گیرد و هر تیم به صورت جداگانه پاسخ سوالات را با همفکری اعضا در زمان مقرر در پاسخ نامه قید می نماید.

1-2: مرحله دوم نیز با حضور تمامی شرکت کنندگان به قید قرعه یک پروژه عملی داده می شود. دانش آموزان بعد از انجام پروژه مطابق پارامترهای ارزیابی داوری شده و به 50% از شرکت کنندگان برتر (براساس مجموع امتیاز مرحله اول و دوم) کارت ورود به مرحله سوم اعطا می گردد.

1-3: مرحله سوم با حضور منتخبین مرحله دوم برگزار میگردد. در این مرحله دانش آموزان به انجام پروژه عملی که نسبت به مراحل قبل پیشرفته تر و سخت تر است می پردازند. در انتهای این مرحله فقط به 5 تیم برتر براساس مجموع امتیازات مرحله اول و دوم، کارت ورود به مرحله نهایی اعطا می گردد. تعداد تیم های منتخب در این بخش بنا به صلاح دید هییت داوران قابل تغییر می باشد.

1-4: مرحله چهارم و نهایی مسابقه با حضور منتخبین مرحله سوم برگزار می گردد و مانند مرحله قبل می باشد. در انتهای این مرحله، سه تیم به عنوان تیم های برگزیده مشخص می ­گردد.

 

تذکر: رتبه بندی بر اساس مجموع امتیاز های حاصل شده از کلیه مراحل انجام می گردد.

  1. بخش پروژه های عملی در هر مرحله به صورت سوالات کتبی که در هر مرحله نسبت به مرحله قبل با محتوای پیچیده تر خواهد بود، برگزار می­ گردد. در این بخش که کلیه جزییات خواسته شده به صورت شفاف در سوالات قید گردیده است، شرکت کنندگان می بایست علاوه بر انجام پروژه ها به صورت عملی، نتایج خواسته شده را به صورت کتبی در پاسخ نامه سوالات وارد نمایند. در این بخش سوالاتی نیز به صورت شفاهی توسط داور از اعضا تیم ­های شرکت کننده (که به صورت انتخابی مشخص می ­گردند) پرسید می شود. کلیه اعضای تیم بایستی روی جزییات انجام پروژه مسلط باشند
  2.  پروژه های در نظر گرفته شده از طریق بردبورد، سیم سوزنی، قطعات موردنیاز و منبع تغذیه های تعریف شده، انجام می­گیرد و کلیه تجهیزات و قطعات لازم برای انجام کلیه پروژه ها از صفر تا صد از طرف دبیرخانه و لیگ برگزاری مسابقات در اختیار تیم ­ها قرار می­ گیرد.
  3. نحوه ارزیابی مسابقه در بخش های مختلف به صورت زیر است:
بخش پارامترهای ارزیابی
آزمون کتبی راه حل
نتیجه نهایی
پروژه ­های عملی در هر مرحله دقت در انجام
سرعت انجام پروژه
کار گروهی
تمیزی و نظافت میز کار
سوالات شفاهی
نتایج کتبی پروژه
  1. تیم ­های شرکت کننده موظفند با تسلط کامل در این لیگ شرکت نمایند و از هر گونه آسیب به تجهیزات و قطعات خودداری نمایند. در صورتی که تیم ها به تجهیزات موجود آسیب وارد نمایند یا میز کار خود را مرتب ننمایند، بنا به تشخیص داور از 5 تا 20 امتیاز از امتیاز همان مرحله (حسب مورد) کسر می­ گردد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]