ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز فروردین ۱۰, ۱۴۰۳ ۱۴:۴۴

قوانین مسابقه رباتیک گرایش جنگجو سنگین وزن

قوانین مسابقه رباتیک گرایش جنگجو سنگین وزن

[vc_row][vc_column][vc_custom_heading text=”قوانین مسابقه رباتیک گرایش جنگجو سنگین وزن
دوره اول و دوم متوسطه” font_container=”tag:h1|text_align:center”][vc_separator border_width=”2″][vc_column_text]

جنگجو سنگین وزن:

لیگ جنگجوی سنگین وزن (دبیرستان)

اعضا:
تعداد نفرات یک تیم می تواند از یک تا پنج نفر باشد اما در هنگام مسابقه تنها دو نفر از اعضا می توانند در کنار پیست برای کنترل ربات حضور داشته باشند.

ابعاد:
ابعاد ربات ها می بایست70 *70*70سانتی متر بوده و در زمان مسابقه ربات ها می توانند تا هر ابعادی بزرگ  شوند، ولی در شروع مسابقه و تا قبل از اعلام داور، ربات ها نباید از ابعاد مذکور تجاوز کنند.

وزن:
وزن ربات ها می بایست حداقل 10 kg و حداکثر 30 kg باشد.

زمین:
زمین مسابقه  به ابعاد تقریبی 6*6 متر بوده و  جنس آن آهن شیار دارخواهد بود. کف پیست کاملا صاف نبوده و حداقل 5 میلی متر تلرانس  وجود خواهد داشت.
در زمین موانعی چون آتش، چاله ، جک پرتاب کننده و … وجود دارد اما در سر تا سر پیست دیواره هایی با ارتفاع حداقل 10 سانتی متر وجود خواهد داشت.

مشخصات فنی هر ربات:
هر تیم تنها با یک ربات می تواند در مسابقات حضور پیدا کند. همچنین تیم ها می توانند از دو عدد  کنترل برای مهار  ربات استفاده کنند.یک کنترل برای سیستم حرکتی و کنترل دیگر برای سلاح ربات
1. هر ربات می تواند به تعداد دلخواه موتور برای حرکت استفاده نماید.

  1. ربات ها باید از سلاح متحرک استفاده کنند.سلاح می تواند از نوع جک پنوماتیک یا هیدرولیک، انواع لیفت، اره، چکش و … باشد اما استفاده از آتش و انواع مایعات (اسید و آب) ممنوع است.
    3. رباتی که دارای سلاح نباشد حق شرکت در مسابقه را ندارد. این قانون صرفا برای اولین مسابقه هر ربات خواهد بود و در ادامه مسابقات درصورت اسیب دیدن سلاح ربات یا از کار افتادن آن ادامه مسابقات بدون سلاح ایرادی ندارد. هم چنین سلاح باید توانایی اسیب رساندن به یک ربات در این لیگ را داشته باشد که تشخیص آن به عهده داوران می باشد.
    4. تغذیه ربات ها می باید بر روی ربات ها قرار داشته باشد (محدودیت ولتاژی وجود ندارد)
    5. ربات ها باید دارای کنترل بی سیم باشند.
    6. هرگونه اختلال فرکانسی و یا وجود نویز به عهده خود تیم ها میباشد.
    7. هرگونه ایجاد نویز عمدی توسط شرکت کنندگان باعث حذف تیم  آن ها خواهد شد.

قوانین اجرایی و داوری:
1. مسابقه در دو راند 5 دقیقه ای با تعویض زمین هر تیم برگزار می گردد.
2. در صورت تساوی ربات ها در دو راند، مسابقه به راند سوم کشیده شده و در زمان 3 دقیقه ای برگزار می شود.
3. رباتی برنده مسابقه خواهد  بود که:
– بتواند در 2 راند پی در پی ربات حریف را از زمین مسابقه خارج کنند.
– بتواند ربات حریف را از کار بیاندازد.(طوری که قادر به ادامه مسابقه نباشد.)
– رباتی که حریف را در یک راند از زمین خارج نموده است در راند دوم امتیاز بیشتری از حریف کسب می نماید.
–  رباتی که در 2 راند پی در پی امتیازات بیشتری کسب نماید.
– در صورتی که رباتی بتواند حریف را در یک نقطه از زمین به صورت ثابت و بدون حرکت  به مدت 30 ثانیه نگه دارد، 30 امتیاز مثبت کسب خواهد کرد.
– امتیازات ربات ها  در هر راند از روی تعداد ضرباتی که ربات ها به یکدیگر وارد می کنند محاسبه می شود.
– هر رباتی که 30 ثانیه بدون حرکت بماند(چه با اختیار چه به دلیل مشکلات فنی) 30 امتیاز از دست خواهد داد. ضمنا ربات ها باید از منطقه ای که در ابتدای هر راند برای شان در نظر گرفته شده ظرف مدت 30 ثانیه خارج شوند در غیر این صورت با تشخیص داوران در عدم توانایی بازنده راند خواهند بود.
– تصمیم نهایی در هر زمینه ای به عهده داوران میباشد.
– در صورت حرکت هر دو ربات به طرف یکدیگر و برخورد دو ربات با هم از قسمت جلو، هیچ امتیازی به هیچ یک از دو طرف تعلق نمی گیرد.قبل از شروع مسابقه جلوی ربات ها توسط شرکت کنندگان باید به داور اعلام گردد و بوسیله برچسب مشخص شود.
– ضرباتی که با جلوی ربات به کناره های ربات حریف زده شود دارای 5 امتیاز و ضرباتی که با جلوی ربات به پشت ربات حریف زده شود 10 امتیاز دارد.
– در ابتدای هر مسابقه ابعاد و وزن ربات ها محاسبه میگردند و در صورت مغایرت با قوانین بازنده اعلام خواهند شد.

–  در مسابقه ای که تمام امتیازها در یک راند یکسان باشد رباتی برنده خواهد بود که وزن کمتری داشته باشد.وزن ابتدای مسابقه ملاک قضاوت خواهد بود.
– حرکت روبات ها بر روی آتش چه اختیاری باشد چه توسط ربات حریف صورت گیرد باعث از دست رفتن 10 امتیاز خواهد شد.
– اگر رباتی بتواند ربات حریف را به مدت 10 ثانیه لیفت کند به صورتی که چرخ های ربات حریف هیچ گونه تماسی با زمین نداشته باشد 50 امتیاز مثبت در نظر گرفته میشود.
– اگر رباتی توسط سلاح پیست واژگون شود و قادر به بازگشت مسابقه نباشد بازنده راند خواهد شد.
– مدت زمان بازگشت به مسابقه 30 ثانیه خواهد بود.
–  اگر رباتی داخل چاله تعبیه شده در پیست بیفتد یا به هر دلیلی از زمین مسابقه به بیرون پرتاب شود بازنده راند خواهد بود.
– اگر رباتی بتواند ربات حریف را بصورت کامل واژگون کند 100 امتیاز مثبت دریافت میکند و اگر ربات پس از 30 ثانیه قادر به بازگشت به مسابقه نباشد برنده راند خواهد بود.(اگر رباتی 2 طرفه باشد واژگونی برای آن ربات بی معنی خواهد بود)
– اگر بعد از سقوط ربات حریف ربات مهاجم خود نیز از پیست خارج شود ربات مهاجم برنده راند خواهد بود.
– اگر رباتی به دلیل اشتباه اپراتور و یا نقص فنی به خودی خود از پیست خارج شود بازنده راند خواهد بود.
– در صورت فرار نمودن ربات در زمان مسابقه و تشخیص داور به تیم خاطی تذکر حمله داده خواهد شد درصورت  تکرار مجدد داور تذکر خود را اعلام خواهد نمود بعد از 3 بار اعلام داور یعنی ثبت سه خطای فرار تیم خاطی بازنده راند خواهد بود
– قوانین ممکن است تا یک ماه قبل از مسابقه به روز شوند. اطلاع از آخرین قوانین مسابقه به عهده شرکت کنندگان خواهد بود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]