ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز فروردین ۲۸, ۱۴۰۳ ۰۸:۳۰

دستاوردهای پژوهشی واحد علوم و تحقیقات در نمایشگاه بین المللی تهران رونمایی شد

دستاوردهای پژوهشی واحد علوم و تحقیقات در نمایشگاه بین المللی تهران رونمایی شد

جدیدترین دستاوردهای پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری کشور در نمایشگاه بین المللی تهران از تاریخ ۲۶ تا ۲۹ آذرماه در معرض دید عموم قرار گرفت.

دستاوردهای پژوهشی واحد علوم و تحقیقات در نمایشگاه بین المللی تهران رونمایی شد

به گزارش اداره روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی و به مناسب هفته ملی پژوهش و فناوری رونمایی شد.

در این گزارش به طور مختصر به معرفی تعدادی از این دستاوردها می پردازیم.  

دستگاه خودکار پاک کننده دستگیر‌ه‌های پله برقی، از بخش‌های مکانیکی ، الکترونیکی و شیمیایی تشکیل شده و به عنوان یک دستگاه شوینده و پاک کننده قابل استفاده در پله‌های برقی است. دستگیره‌های این وسایل به دلیل کثرت استفاده و سخت بودن فرآیند شستشوی مداوم حامل آلودگی های میکروبی فراوان است . از طرفی گرفتن دستگیره‌های پله برقی هنگام سوارشدن مسافران از الزامات ایمنی است. به همین دلیل مسافران از نگهداشتن دستگیره اجتناب می کنند و این دستگاه با استفاده از مکانیسم‌های پیشرفته در گندزدایی و ضدعفونی کردن پله‌های برقی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه، مشکلات مربوطه را مرتفع می سازد و سطح ایمنی و بهداشت محیط را افزایش می دهد.

همچنین روش آبیاری قطره ای ثقلی ارائه شده در این نمایشگاه، روشی نوین است که در آن آبیاری قطره‌ای با استفاده از فشار آب موجود درمزرعه انجام می‌شود. انرژی مورد نیاز سامانه از اختلاف ارتفاع سطح آب در ابتدا و انتهای مزرعه به دست می‌آید. در این سامانه ضمن آبگیری از شبکه کانال‌ها و چاه‌های مزرعه، از انرژی موجود در سامانه مذکور به منظور تأمین انرژی مورد نیاز استفاده می‌شود و از به کارگیری انرژی اضافی خودداری می‌شود.

سیستم پایش بار فیدرهای توزیع برق به صورت بیسیم رونمایی شده در این نمایشگاه، امکان اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی تک رشته کابل‌های خروجی از هر فیدر تابلو فشار ضعیف پست‌های توزیع برق را به صورت مجزا و آنلاین به کاربر می‌دهد. پروتکل مخابراتی مورد استفاده اطلاعات اندازه‌گیری شده را بدون نیاز به سیم‌کشی اضافه در تابلو و به صورت بیسیم به پایگاه داده مرکزی ارسال می‌کند.

براساس این گزارش، مچ بند تشخیص خواب‌آلودگی با استفاده از شبکه عصبی یکی دیگر از دستاوردهای پژوهشی واحد علوم و تحقیقات است که در این نمایشگاه وجود دارد. راننده ها می توانند این محصول را در زمان رانندگی به دست خود بسته و این دستگاه با استفاده از سنسورهای موجود در آن میزان اکسیژن خون و شدت جریان خون را اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه با استفاده از روابط ریاضی سیگنال الکتریکی قلب و میزان تغییرات ضربان قلب را به دست می‌آورد و براساس مولفه‌های به دست آمده و ویژگی‌های مربوط به تشخیص خواب‌آلودگی که در دستگاه تعریف شده است، میزان خواب الودگی را به راننده هشدار میدهد.

سیستم آبیاری زیرسطحی استوانهای (SIS) ارائه شده در این نمایشگاه با کاربرد تکنیک آبیاری در ناحیه ریشه و کاهش 50درصدی آب مصرفی، آب کافی، جریان ثابت اکسیژن و مواد مغذی را در ناحیه مورد نظر تأمین می‌نماید و با توسعه ریشه گیاه وایجاد ریشه‌های قوی، سلامت و پایداری درخت و فضای سبز را تضمین می‌کند.

براساس این گزارش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز طرح ژیربین از سوی واحد علوم و تحقیقات رونمایی شده است. در این طرح پس از جمع آوری متون (پست و توئیت های منتشر شده توسط کاربران در شکبه های اجتماعی) ، داده ها براساس الگوریتم های یادگیری ماشین برچسب‌گذاری می‌شوند.