ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳ ۰۵:۲۸

قوانین و مقررات سخنرانی­ های علمی (Stand Up Science) تمام مقاطع

قوانین و مقررات سخنرانی­ های علمی (Stand Up Science) تمام مقاطع

محور سخنرانی علمی

قوانین و مقررات سخنرانی ­های علمی (Stand Up Science)

دوره اول و دوم ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه

 

تعریف:

شیوه ارائه­ محتواهای علمی در رشته­ ها و موضوعات گوناگون از مسائل مهم در انتقال محتوا و ترویج علم می­ باشد. منظور از سخنرانی علمی، ارائه یک محتوای علمی در زمان مشخص با ایجاد جذابیت به منظور انتقال هر چه بهتر محتوا به مخاطبین  می­ باشد. ذکر این نکته ضروری به نظر می­رسد که استند­آپ علمی تفاوت فراوانی در محتوا با استند­آپ کمدی دارد و در این بخش هدف تنها ایجاد خنده و نشاط در مخاطب نمی­ باشد. هر چند استفاده از لطائف و ظرائف زبانی و بدنی برای انتقال بهتر محتوا می­ تواند به ارائه­ یی موفق کمک نماید.

 

هدف:

هدف از برگزاری محور سخنرانی ­های علمی در جشنواره دانش­ آموزی سینا ارزیابی و ارتقاء سطح توانمندی­ های دانش­ آموزان در ارائه مطالب می­باشد. بی­ شک برای دست­یابی به این مهم انتخاب موضوع مناسب، تسلط به محتوا، مدیریت زمان، ایجاد جذابیت، تسلط به کلام، بدن و کنترل صحنه از اهمیت فراوانی برخوردار می­باشند. به دانش ­آموزان توصیه می­ گردد برای آماده­ سازی مناسب­ تر، بخش ملاک­ های ارزیابی و داوری را با دقت کامل مطالعه نمایند.

 

موضوع:

دانش­ آموزان در انتخاب موضوعات خود در تمامی زمینه­ های علمی آزاد می­باشند.

نکته: موضوعات می­ بایست بر پایه مستندات علمی باشند و هدف از ارائه انتقال محتوای علمی باشد. لذا ارائه ­هایی که صرفا دارای جذابیت بوده و فاقد ارزش و محتوای علمی باشند از دور رقابت خارج خواهند گردید.

مثال: پیوند کووالانسی، ارتباط موسیقی و ریاضی، مینیمالیسم در ادبیات معاصر ایران، انتخاب طبیعی، پلاسما، ربات­ های زیستی، شیوه برشت، رسانه­ ها در جنگ­ سرد، معماری سبز، لغات مشابه در زبان فارسی و فرانسوی، سیاه­چاله­، قانون zipf ، مینیاتور و نقاشی چین،  آسیب­دیدگی ورزشی و …

 

زمان ارائه:

هر دانش­ آموز می­ بایست محتوای مورد نظر خود را در زمان 7 تا 10 دقیقه ارائه نماید. ادامه ارائه پس از 12 دقیقه مقدور نخواهد بود.

 

ابزار­های ارائه:

دانش ­آموزان در استفاده از ابزارهای فیزیکی و الکترونیکی برای ارائه خود آزاد می ­باشند. با توجه به شیوع ویروس کرونا ارائه­ ها بصورت مجازی و آنلاین می­باشد، لذا شرکت کنندگان از ابزارهای موجود در منزل می­ توانند استفاده نمایند که می­بایست قبل از زمان ارائه ابزارها­ را آماده نمایند تا در حین سخنرانی دچار مشکل نگردند.

 

منتخبین:

در محور سخنرانی­ های علمی (استند آپ ساینس) ارائه­ های هر مقطع (دبستان1، دبستان2، متوسطه1 و متوسطه2) بر اساس ملاک ­های ارزیابی ارائه شده در بخش قوانین و مقررات توسط داوران مورد ارزیابی قرار می­گیرند و سخنرانانی که بیشترین امتیازات را کسب نمایند به عنوان رتبه­ های برگزیده اعلام خواهند گردید.

به نفر برتر در هر مقطع (منتخب داوران و منتخب آرای عمومی) تندیس جشنواره و جوایز مربوطه اهداء خواهد گردید.

 

ثبت نام:

ثبت نام در این محور به صورت انفرادی می­باشد. هر دانش ­آموز می­تواند یک یا چند سخنرانی را  (با موضوعات متفاوت) بصورت مجزا ثبت­ نام نموده و با هر کد دریافتی یک ارائه متفاوت داشته باشد.

بعد از ثبت نام باید عنوان و خلاصه هر ارائه از طریق ایمیل جشنواره به دبیرخانه ارسال f.sinaproject@gmail.com گردد. خلاصه ارائه شامل حداکثر یک صفحه توضیحات در مورد محتوای مورد نظر می­ باشد.

 

 

ملاک­های ارزیابی و داوری:

  1. انتخاب موضوع
  2. انتخاب عنوان جذاب و مناسب برای ارائه
  3. لحن و بیان مناسب و استفاده از زبان بدن
  4. تسلط به موضوع و محتوا
  5. استفاده از ابزار فیزیکی و الکترونیکی
  6. تعامل با مخاطبین
  7. انسجام در روند ارائه و داشتن طرح و برنامه
  8. بکارگیری ابزارهای خلاصه­ سازی، شعر، ریتم و موسیقی، نمایش و … برای انتقال محتوا
  9. ایجاد حس جذابیت و ترغیب مخاطب به پیگیری مطلب ارائه شده در آینده
  10. مدیریت زمان ( زمان ارائه می­بایست مابین 7 تا 10 دقیقه باشد)

 

تذکرات:

  1. ملاک­های ارزیابی برای تمامی مقاطع تحصیلی یکسان می­باشد اما بدیهی است سطح ارائه ­ها و محتواها در مقاطع مختلف متفاوت می­ باشند و هر فرد با دانش­ آموزان هم مقطع خود به رقابت خواهد پرداخت.
  2. با توجه به آنلاین بودن سخنرانی به موارد زیر توجه فرمایید:
    • سخنران دارای پوشش مناسب دانش­ آموزی باشد.
    • مکان سخنرانی دارای نور مناسب و کافی باشد.
    • دوربین حتما در حالت افقی باشد.
    • به دلیل اهمیت فراوان لحن و صدای سخنران از صدابرداری مناسب بهره برده شود.
    • از اینترنت مناسب و مطمئن استفاده نمایید.
    • طبق زمان­بندی اعلام شده و در زمان مقرر در سامانه وارد شوید.
  3. در صورت حضور در بخش ­های دیگر جشنواره برای هماهنگی زمان ارائه­ ها و به منظور جلوگیری از تداخل، موارد را به اطلاع دبیرخانه جشنواره برسانید.