ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز فروردین ۳۱, ۱۴۰۳ ۱۳:۳۶

برتر غرفه های نمایشگاهی با موضوع میکرواستریوسکوپ سه بعدی _Micro stereoscope 3D

برتر غرفه های نمایشگاهی با موضوع میکرواستریوسکوپ سه بعدی _Micro stereoscope 3D

پژوهشگر : متین فراهانی
استاد راهنما: دکتر محمد صادق جهان
پژوهش سرای دانش اموزی ابن حیثم

دستگاه میکرو استریوسکوپ سه بعدی ترکیب چند دستگاه درون یک بدنه است که می تواند علاوه بر تصویر برداری در حالت میکروسکوپ های نوری ، تصویر برداری استریو نیز انجام دهد.(ترکیب دو میکروسکوپ درون یک بدنه با طراحی یک ابژکتیو جدید). در این دستگاه با طراحی یک گیره لام الکترونیکی این قابلیت را به کاربر میدهد تا بتواند نمونه های میکروسکوپی را به سرعت به وسیله دو جوی استیک تنظیم نماید و با توجه به برنامه نویسی های صورت گرفته در این دستگاه قابلیت تنظیم اتوزوم نیز به آن اضافه شده است که کاربر با زدن دو کلید به طور همزمان میتواند نمونه ها تنظیم شده ملاحظه نماید.
در این دستگاه بجای چشمی از هر شئی دوربین دار استفاده می شود که قابلیت عکاسی و فیلم برداری از نمونه هارا نیز برای افراد فراهم می سازد. از انجایی که میکروسکوپ یک وسیله انفرادی است با ترکیب هرم های هولوگرامی و طراحی یک نرم افزار برای این بخش ، این قابلیت را به دستگاه داده ایم تا بتواند تصاویر زیر میکروسکوپ را به صورت سه بعدی برای فراگیران به نمایش بگزارد.
این دستگاه از یک اردوینو و یک شیلد درایو + یک بدنه آلمینیومی+ سه موتور + یک کابل و اداپتور + تعدادی ال ای دی نوری + یک دسته عدسی و یک دیافراگم طراحی شده است

از آن جایی که در ساختار این دستگاه از علم فیزیک در طراحی عدسی ها (ابژکتیو دو کاربردی )، علم الگوریتم نویسی در ساختار پردازش تصویر و اتوزوم نمونه های میکروسکوپی و علم مهندسی و نقشه کشی برای ترکیب این بخش ها درون یک دستگاه استفاده شده است، می توان به پشتوانه علمی آن پی برد که چگونه صاحب اثر به دنبال ساخت یک دستگاه کاربردی و مقرون به صرفه با توجه به نوع پیشرفت تکنولوژی بوده است و با ترکیب فناوری های مختلف در یک دستگاه یک محصول بین رشته ای تولید کرده است.