ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳ ۲۲:۱۴

رتبه برتر سمینارهای پژوهشی با موضوع کاهش افسردگی با استفاده از میکروبیوم های روده

رتبه برتر سمینارهای پژوهشی با موضوع کاهش افسردگی با استفاده از میکروبیوم های روده

رتبه برتر سمینارهای پژوهشی

با موضوع کاهش افسردگی با استفاده از میکروبیوم های روده

پژوهشگران : شیدا شرافتی ، اروشا دیلمی

دبیر راهنما : خانم نسیبه میرباقری

مدرسه فرزانگان 3

 

امروزه استرس، اضطراب و افسردگی به یکی از مهم ترین مسایل مورد مطالعه روان شناسان، روان پزشکان و متخصصان علوم رفتاری در سراسر جهان تبدیل شده است ، به طوری که در میان بیماری های جسمی و روانی، افسردگی مسئله شماره یک دنیا محسوب می شود  . عوامل متفاوتی در ایجاد افسردگی نقش دارند.این عوامل شامل مصرف مواد مخدر و روان گردان ، رویدادهای زندگی ،  ساختار مغز و نوسان میزان هورمون ها و اختلال در عملکرد ناقل های عصبی مانند سروتونین هستند .

روش های گوناگونی برای درمان افسردگی وجود دارد. این روش ها شامل روش های دارویی از جمله مصرف داروهای ضد افسردگی مانند ایمی پرامین، آمی تریپتیلین ونورتریپلین که برمیزان سروتونین بدن اثر گذاشته بوده یا شامل روش های غیر دارویی مانند تغذیه مناسب، خواب کافی و دوری از استرس می باشد.

البته هر یک از این روش ها دارای مشکلات مختص به خود می باشند.  برای مثال، مصرف داروهای شیمیایی با عوارض جانبی مانند خواب آلودگی، افزایش وزن، خشکی دهان و تاری دید همراه بوده و استفاده از روش های غیر دارویی نیز به مدت زمان طولانی احتیاج داشته ویا ممکن است نتایج مطلوب را به همراه نداشته باشد.

در این راستا پژوهش حاضر در تلاش است تا روشی موثر و با عوارض کمتری نسبت به  داروهای شیمیایی برای درمان افسردگی پیدا کند. در این پژوهش از میکروبیوم هام روده به عنوان عامل اثر گذار بر میزان سروتونین بدن استفاده شده و اثرات آن بر درمان افسردگی در موش مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.پس از بررسی تاثیر میکروبیوم بر رفتار موش در آزمون شنای اجباری برتری میکروبیوم نسبت به داروهای ضد افسردگی مشاهده شده و به شیوه ی قابل مصرف ارائه گردید .