ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳ ۰۱:۱۵

کیت تشخیص میزان کارکرد روغن موتور

کیت تشخیص میزان کارکرد روغن موتور

کیت تشخیص میزان کارکرد روغن موتور

 

پژوهشگران: کیاناتقی پور _ یاسمن معتقدی

دبیر راهنما : مریم حلوایی

مدرسه فرزانگان 3

در دو صده ی اخیر که صنعت رشد چشمگیری داشته است، استفاده از ماشین ها و ابزار های صنعتی گسترش یافته و در نتیجه مصرف روانکار ها نیز روز به روز رو به افزایش می باشد. بنابراین باید با تعویض به موقع روانکار حتی الامکان از آسیب دیدن موتور خودرو یا هدر رفتن روغن موتور جلوگیری کرد تا آسیب های زیست محیطی ناشی از دفع روغن سوخته کاهش یابد. علاوه بر آن محدود بودن منابع نفت خام که روغن پایه ی روغن موتور است نیز حائز اهمیت است.

در حال حاضر تولیدکنندگان روغن موتور به رانندگان توصیه می کنند پس از طی مسافت مشخصی اقدام به تعویض روغن خودرو نمایند. اما در بعضی مواقع، روغن موتور کارایی خود را زودتر و یا دیرتر از زمان استاندارد از دست می‌دهد و افراد هم بدون اطلاع از این موضوع روغن موتور را تعویض می کنند. البته روش هایی وجود دارند که می توان با آن میزان کارکرد روغن موتور را تخمین زد اما این روش ها قابل استفاده برای عموم نمی باشد.

معتبر ترین روش تشخیص میزان کارکرد روغن موتور، روش ASTM می باشد که در این پروژه پژوهشگران در پی عمومی کردن تشخیص میزان کارکرد روغن موتور، با ساختن کیت سعی بر آسان و عمومی سازی آن کردند به طوری که مقرون به صرفه باشد.