ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز فروردین ۳۱, ۱۴۰۳ ۱۴:۱۱

طرح درس شماره سه مسابقه طراحی معمای اتاق بازی و معمای دیجیتال

طرح درس شماره سه مسابقه طراحی معمای اتاق بازی و معمای دیجیتال

مسابقه طراحی معمای اتاق بازی و معمای دیجیتال مبتنی بر IT-IOT

درسنامه شماره سه

در این درسنامه همچنان می خواهیم شما را با سایر امکانات و وسایلی که برای طراحی اتاق معما در اختیار دارید آشنا نماییم. وسیله های الکترونیکی که می توانید به کمک آنها اتاق معما را طراحی کنید .

معرفی:

ابتدا یادآور می شویم شما یک اتاق به ابعاد 2x2x2 متر در اختیار دارید  که درب آن با قفل برقی بسته می شود و روی دیوار آن یک دریچه نصب است و دریچه با قفل رمز دار بسته می شود. تجهیزات ، روی دیوارهای داخل و بیرون اتاق نصب شده است. (بعنوان نمونه:اعضای گروه داخل اتاق می شوند و تعدادی بیرون اتاق هستند و به همدیگر کمک می کنند تا با حل معماها درب اتاق باز شده و اعضای گروه به هم برسند. )اعضای گروه از داخل و بیرون اتاق می توانند از طریق دریچه با هم ارتباط داشته باشند. ما این کار را برای جذاب تر شدن ماجرا انجام داده ایم و اینکه همکاری گروهی با هیجان بیشتر انجام شود. اما شما می توانید طراحی متفاوتی را داشته باشید که شباهتی به این نمونه نداشته باشد و معماهایی را با ابزارکها در بیرون و داخل اتاق طراحی کنید.حتی می توانید فکر کنید که میخواهید چگونه و با چه سناریو و طرحی این دریچه باز شود تا اعضای گروه بتوانند به هم کمک کنند تا به یکدیگر برسند.

معرفی سایر وسایل به همراه اتاق مورد نظر :

  1. نمایشگراعداد( 7سگمنت): یک نمایشگر اعداد می باشد که تا چهار رقم صحیح و اعشاری را می توان با آن نمایش داد.

می توانید طراحی کنید در کجای اتاق معما و برای کدام استراتژی می خواهید از این ابزارک استفاده کنید.

  1. : JoyStick یک JoyStick کوچک است که درست شبیه دسته کنترلی پلی استیشن می باشد. می توانید برایش برنامه ای بنویسید که مثلا با تکان دادن آن به جهات مختلف (شمال-جنوب-شرق-غرب-شمال شرق-شمال غرب-جنوب شرق-جنوب غرب) اتفاقات خاصی که مدنظر دارید صورت پذیرد.

فکر کنید و طراحی کنید در کجای اتاق معما و برای چه کاری می خواهید از این وسیله استفاده کنید.

3.سنسور اندازه گیری رطوبت خاک: به کمک آن می توانید رطوبت خاک را اندازه گیری کنید.

4.وسیله نمایشی حروف ((LEDMath: یک صفحه نمایش کوچک با ابعاد 8×8 cm است که می توانید هر حرف ، کلمه یا جمله دلخواهی را روی آن نمایش دهید.

  1. قاب عکس: 2 قاب عکس روی دیوارها نصب شده . هر طرح و یا معمایی که دارید می توانید با قاب عکس اجرایی کنید .
  2. سنسوراندازه گیری دود (سنسور MQ ): دستگاهی که میزان دود وگازCO2 محیط را اندازه می گیرد.
  3. آژیر خطر: وسیله ای که با کنترل و طراحی شما در زمان خاص آژیر پخش می کند.
  4. وسیله اندازه گیری فاصله (فاصله یاب) : به وسیله آن می توان فاصله هر دو جسمی را اندازه گرفت.

12.آژیر خطر: وسیله ای که با کنترل و طراحی شما در زمان خاص آژیر پخش می کند.

9.سه کشوی قفل دار به همراه سه کلید مجزا: می توانید برای طرح نقشه یا معماهایی از آنها استفاده کنید.

10.صندوقچه رمزدار :در درسنامه قبل توضیح داده شد.

11.ماژیک نامرئی به همراه نور مرئی کننده: نصب شده روی یکی از دیوارهای داخلی که در درسنامه قبل توضیح داده شد.

حال با کمک وسایل و با توجه به عکسها اتاق معمای خود را طراحی کرده و مشخص کنید طبق چه سناریوای میخواهید از آنها استفاده کنید.

روی کمک همکاران ما حساب کنید:

از طریق شبکه های اجتماعی یا با شماره تلفن 66082248 می توانید با ما در ارتباط بوده و از راهنمایی های ما کمک بگیرید.

CodyNick Admin

CodyNick official

info@CodyNick.com

 

نمای کلی از اتاق در باز را مشاهده می کنید:

همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می  کنید این اتاق چهار وجه ، یک سقف به همراه یک درب ورودی دارد.

روی یک وجه آن ازسمت بیرون  JoyStick و سنسورMQ  نصب شده است.در تصویر زیر مشاهده کنید:

روی وجه دیگر یک نمایشگر LED Matrix و دریچه ای وجود دارد برای ارتباط بین داخل و خارج اتاق که از داخل به یک قفل رمزدار متصل است:

 

نمای داخلی دریچه:

دیوارهای داخلی اتاق به تمام وسایلی که در این درسنامه و درسنامه قبلی اشاره شد مجهز می باشد:

ماژیک نامرئی(مشاهده با نور بنفش)