ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز فروردین ۳۱, ۱۴۰۳ ۱۴:۱۱

روش پژوهش

روش پژوهش

تا حالا شده یک سوالی در ذهنتان شکل بگیرد و خیلی علاقمند باشید به این که جواب آن سوال را پیدا کنید؟ همه ما در زندگی روزمره با سوالاتی رو به رو می شویم که برای پاسخ دادن به آنها سردرگم می شویم چون نمی دانیم دقیقا چطور و از کجا باید شروع کنیم.

برای پاسخ دادن به این سوالات می توان از روش پژوهش استفاده کرد. اگر روش پژوهش را صرفا به چشم یک درس نگاه کنیم هیچ وقت نمی توانیم با آن ارتباط بگیریم و مفاهیمش همیشه برایمان گیج کننده و سخت خواهد بود.

مطالبی فرار که هیچ وقت در زندگی روزمره هم برای ما کاربرد نخواهند داشت. اما بیایید نوع نگاهمان را به این مفهوم تغییر بدهیم.

در ادامه سعی داریم تا به زبان ساده برای شما مفاهیم اولیه روش پژوهش را ارائه بدهیم.

تعریف پژوهش
قبل از یاد گرفتن هر چیزی باید مفهوم آن را تعریف کنیم. تعریف کردن به ما این اجازه را می دهد تا بفهمیم دقیقا با چه مفهومی سر و کار داریم و هدف ما از انجام آن کار چیست.

اول سعی می کنیم یک تعریف علمی از روش پژوهش داشته باشیم.

روش پژوهش یک فرآیند نظام مند جمع آوری و تحلیل داده ها به منظور یافتن حقایق یا درک عمیق مسائل است.

خب حالا منظور از این تعریف یک خطی چیست؟
در تعریف روش پژوهش از عبارتی به نام فرآیند نظام مند استفاده می شود. فرآیند نظام مند یعنی چه؟ وقتی که با واژه نظام مند یا سیستماتیک رو به رو می شویم منظورمان چیست؟

به طور کلی یک مجموعه نظام مند مجموعه ای است که یک ورودی دارد، سپس ورودی ما پردازش می شود و در نهایت به یک خروجی می انجامد.

پس روش پژوهش نیز باید دارای ورودی، پردازش و خروجی باشد.

در یک پژوهش ورودی ما چه چیزی می تواند باشد؟

ورودی ما همان داده هاست. ما برای پاسخ دادن به سوال پژوهشیمان باید تعدادی داده جمع آوری کنیم. داده های جمع آوری شده حالا باید وارد بخش پردازش بشوند تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

داده ها در ابتدای ورود حکم مواد اولیه برای غذا را دارند. نخود و لوبیای خامی هستند که نیاز دارند تا پخته شوند.

فرآیند پخت این نخود و لوبیا همان چیزی است که تحت عنوان تحلیل داده ها در روش پژوهش به آن اشاره می شود و در نهایت یک آش خوشمزه که خروجی اطلاعات ماست ماحصل یک کار پژوهشی است.