ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳ ۰۴:۲۰

طوفان فکری

طوفان فکری

🔸 یکی دیگر از تکنیک های ایده پردازی : طوفان فکری

شاید بارها و بارها اسم این تکنیک را به صورت های مختلفی مثل ، بارش مغزی ، طوفان مغزی ، بارش فکری … شنیده باشید ، این تکنیک یکی از کارآمدترین روش ها جهت پیدا کردن ایده های کاربردی می باشد و همچنین از این تکنیک برای آموزش خلاقیت و بالا بردن این مهارت در افراد از آن استفاده می کنند.
از قابلیت های این تکنیک این است که شما می توانید از آن به صورت تکی و یا گروهی استفاده نمایید .
در این روش افراد شروع به ایده پردازی و گفتن نظرات خود برای حل یک مشکل می کنند .
از نکات قابل بیان در این روش این است که در زمان ارائه پیشنهادات توسط افراد به هیچ وجه نباید ایده ای بررسی و یا نقد شود و اساس این تکنیک بر پایه کمیت می باشد و نه کیفیت ایده ها .
هر چه تعداد ایده های دریافتی بیشتر باشد احتمال رسیدن به یک راه حل کالربردی بیشتر است.

🔸چهار قاعدهٔ اساسی که باید در طوفان فکری رعایت شود به شرح زیر است:

۱- تمرکز بر کمیت:
هرچه تعداد ایده‌هایی که تولید می‌شوند بیش‌تر باشد، احتمال دست یافتن به یک راه‌حل اساسی و اثربخش بیش‌تر است.

۲- اجتناب از انتقاد:
اگر در مواجههٔ اولیه با یک ایده، به جای انتقاد از آن، به توسعه و بهبود آن فکر کنیم، یک جو مناسب برای تولید ایده‌های غیرمعمول فراهم می‌شود؛ و همچنین باعث بازشدن فکر افراد می‌شود و استفاده از این متد سبب ایجاد دامنه زیادی از راه حل‌های باورنکردنی می‌شود.

۳- استقبال از ایده‌های غیرمعمول:
ممکن است ایده‌های غیرمعمول رویکردهای جدیدی را به مسئله فراهم کنند و منجر به راه‌حل‌های بهتری نسبت به ایده‌های معمول شوند.

۴- ترکیب و بهبود ایده‌ها:
می‌توان با ترکیب دو ایدهٔ خوب، به ایده‌ای بهتر رسید که از هر دو ایدهٔ قبلی
کامل‌تر باشد.

🔸قوانین جلسه طوفان فکری ذهن گروهی

1⃣‌ در ابتدای جلسه باید زمان معینی در نظر بگیرید که معمولا بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه زمان مناسبی است.باید جلسه را سر وقت شروع و به موقع پایان دهید.

2⃣ هیج کس حق ندارد ایده دیگران را انتقاد یا مسخره کند و درتولید نباید هیج ارزیابی وتجزیه و تحلیل صورت گیرد.

3⃣ دراینجا کیفیت ایده ها اصلا مهم نیست،بلکه کمیت ایده ها مهم است.هدف از این جلسه ،تولید ایده های جدید است.هرچه ایده های بیشتری تولید کند،احتمال رسیدن به ایده های عالی ودست یافتنی یک راه حل اساسی افزایش می یابد.هیج محدودیتی برای تعداد ایده ها وجود ندارد ومیتوانید صدها و هزاران ایده تولید کنید!

4⃣به جای انتقاد از ایده های دیگران،یه توسعه و بهبود آن فکر کنید و درمقابل ایده های غیر عادی وباور نکردنی جبهه نگیرید!میتوانید دو یا چند ایده راباهم ترکیب کنید وایده ی بهتر و کاملتری برسد.

🔸تکنیک طوفان فکری ذهن گروهی:

این روش شبیه روش 20 ایده ای است باما بصورت گروهی انجام می شود.

روش کار:

مرحله1⃣: گروه تشکیل دهید.
مرحله2⃣: برای گروه یک رهبر انتخاب کنید.
مرحله3⃣:یک وات برد‌ یا مقوای روی دیوار نصب کنید یا کاغذ بزرگی روی میز بگذارید ویک نفر را انتخاب کنید تا ایده ها را ثبت کند.
مرحله4⃣:موضوع مورد نظر یا مسئله ومشکی که به دنبال راه حل برای آن هستید یا هدفی را که می خواهید به آن برسید،به شکل یک سوال مشخص،دقیق و واضح دربالای تخته یا برگه بنویسید.در طرح سوال دقت زیادی کنید وبهتر است سوالتان را بسیار شفاف وجزئیات بیشتری بیان کنید.
مرحله5⃣:حالا هرکسی فکر میکند هر ایده ای را که به ذهنش می رسد، به ترتیب به صورت گردشی بیان می کند تا ثبت شود. همه افراد باید مشارکت کنند و ایده های بیشتری تولید کنند.(درپایان همه ی ایده ها را جمع بندی کنید و با کمک همه،یک نتیجه مناسب میگیرید وبهترین ایده با ایده ها را انتخاب می کند.سپس می توانید برای اجرای آن برنامه ریز ی اقدام کنید

🔸خلاقیت و ایده پردازی در مغز ما مانند یک عضله است که با تمرین مداوم رشد می کند و قویتر می شود.

🔴نکته مهم:اختراعات نوآوری ها واتفاقات بزرگ( ایده ها و افکار جدید)،همگی از نظر مردم در ابتدا کاملا مضحک به نظر می رسیدند.

مثال:سفر به فضا یا اعماق اقیانوس،اختراع هواپیما،پیوند اعضای بدن و…

✅پس هیج گاه هیج ایده ای را نباید دست کم بگیریم و مسخره کنیم!بهتر آن است که ایده های دیگران احترام بگذاریم و ایده های خودمان عمل کنیم.

🔴نکته بسیار مهم:

خلاقیت و ایده سازی در مغز ما مانند یک عضله است که با تمرین مداوم رشد می کند وقوی می شود. درنهایت می توانید به جایی برسید که توقف ناپذیر شوید