ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳ ۱۰:۱۳

طراحی تفرجگاه با رویکرد نفس رنگین کمان

طراحی تفرجگاه با رویکرد نفس رنگین کمان

 

طراحی تفرجگاه با رویکرد نفس رنگین کمان

 

پژوهشگران :کیمیا انجم شعاع– روناک سررشته

 دبیر راهنما: ملیکا برکئی

یکی از جزیره های بسیار زیبای استان هرمزگان جزیره هرمز واقع در جنوب کشور ایران است که دارای آب و هوای گرم و مرطوب میباشد.این جزیره دارای جاذبه های گردشگری و توریستی فراوانی می باشد اما با این وجود دارای مشکالتی چون کمبود اقامتگاه و رستوران و اماکن تفریحی و کار مواجه است.

یکی از جزیره های زیبای ساحلی ایران که دارای مناظر چشم نواز بسیاری می باشد جزیره هرمز است که در جنوب کشور ایران با اقلیم گرم و مرطوب واقع شده است . این جزیره دارای جاذبه های گردشگری فراوان می باشد اما متاسفانه این جزیره با مشکالت زیادی چون کمبود فضا های اقامتی و تفریحی و همچنین کار ، رستوران و محدودیت رونق گردشگری مواجه است.

با طراحی مجتمع اقامتگاهی و گردشگری و همین طور بهره گیری از مواد و کارگران بومی آن منطقه مشکل کمبود کار و محدودیت رونق گردشگری می تواند بهبود یابد ؛ در این پروژه با بهره گیری از ساختار لانه مورچه تهویه ساختمان تا حدالمکان به طور طبیعی انجام می شود این گونه آلودگی های زیستی نیز که به دلیل استفاده ی بیش از حد از سوخت های فسیلی ایجاد شده است کاهش می یابد.

فرم این سازه از ساختار لانه مورچه الهام گرفته شده است که فرمی خمیده دارد و یک لوله ی مرکزی در وسط ساختمان و دو لوله کناری در دو طرف ساختمان تعبیه شد و دیواره خارجی سازه از آلیاژ حافظه دار طراحی شد که تا حدی آلودگی هوا داخل ساختمان را کاهش می دهد و این دیواره در مقابل سطوح خاصی از کربن دی اکسید به طور خودکار باز میشود تا هوا تازه ای جریان یابد.

و نیز با استفاده از جمع آوری رطوبت هوای این جزیره و با استفاده از باد ورودی به داخل ساختمان توانستیم موسیقی در ساختمان ایجاد کنیم و سپس با استفاده از همین رطوبت تا حدی آب مورد نیاز ساختمان تامین شد . و در آخر تا حدی از مشکالت این جزیره از جمله کمبود کار و اقامتگاه و رستوران برطرف شود و مقداری از مصرف سوخت های فسیلی و آب کاسته شد.