ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳ ۰۵:۴۰

قوانین مسابقه حل مسئله بر بستر اینترنت اشیاء (IOT)

قوانین مسابقه حل مسئله بر بستر اینترنت اشیاء (IOT)

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

قوانین مسابقه حل مسئله بر بستر اینترنت اشیاء (IOT)

از زمانی که انسان‌ به اینترنت وصل شد، شاهد تحولات بزرگی بوده‌ایم. فرض کنید نه فقط انسان‌ها بلکه وسایل هم به اینترنت وصل شوند. در این صورت محیط زندگی ما چگونه متحول خواهد شد؟ مثلا اگر چای ساز به اینترنت وصل شود، این امکان وجود دارد که گوشیمان با صبح شدن یک پیغام برای چای ساز ارسال کند تا با بیدار شدن ما چایی هم آماده باشد. یا شاید بتوانم از سنسور رطوبت در باغچه یا گلدان استفاده کنیم تا وقتی رطوبت خاک کم شد به ما اطلاع دهد و یا حتی ابزاری طراحی کنیم که پیغام کم شدن رطوبت خاک را دریافت و گلدان را در حد نیاز آبیاری کند. کارهایی که می‌توان انجام داد بی‌شمارند. در این مسابقه که برای دوره‌های اول و دوم متوسطه طراحی شده است ما به دنبال حل مسائل دنیای اطرافمان با استفاده از اینترنت اشیاء هستیم.

 

در این مسابقه ابزارک‌های الکترونیکی CodyNick را داریم که به اینترنت وصل می‌شوند و برای حل مسائل به کمک ما می‌آیند. این ابزارک‌ها که از قبل ساخته ‌شده‌اند، شامل تعداد زیادی سنسور و عملگر مثل سنسور دما، سنسور رطوبت، بازر، ابزارک تشخیص فاصله و …است و شما در طول مسابقه یاد خواهید گرفت در یک نرم افزار کدنویسی  بلوکی برای آنها برنامه بنویسید  و از آنها استفاده کنید. در لینک زیر یکی از پروژه‌های اینترنت اشیاء که با کمک ابزراک‌های CodyNick  ساخته شده را می‌توانید ببینید.

https://cody-nick.ir/wp-content/gallery/59.mp4

 

مسابقه در سه سطح و با توجه به ترجیح تیم‌ها به خرید تمام ابزارک‌ها، تعدادی از آنها یا هیچکدام  داوری

خواهد شد. در حالتی که یک تیم تمامی ابزارک‌ها را خریداری کند می‌تواند نسخه ماکت پروژه را پیاده سازی کند. در حالتی که تعدادی از آنها را خریداری کرده باشد می‌تواند از محیط شبیه سازی برای پیاده سازی پروژه استفاده کند و در حالت سوم ایده پردازی و پیاده سازی کدها انجام می‌شود اما امکان تست آنها وجود نخواهد داشت.

مسابقه به صورت گروهی و در گروه‌های 2 تا 4 نفره برگزار خواهد شد. مراحل این مسابقه در ادامه قدم به قدم توضیح داده شده است.

 

ایده ‌پردازی: دراین قدم مسئله‌مان را مشخص می‌کنیم و ایده‌ها را می‌سازیم. هر گروه یک مساله در محیط اطراف خود را شناسایی می‌کند و برای حل آن یک ایده ارائه می‌دهد.

دریافت آموزش‌ها و کار با ابزارک‌های سخت افزاری: در این مرحله ابزارک‌ها ارسال می‌شود و آموزش‌های لازم به صورت آفلاین در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت اما اگر احساس کردید نیاز به آموزش آنلاین دارید امکان برگزاری کلاس آنلاین با پرداخت هزینه وجود دارد.

 

ساخت پروژه: با استفاده از کمک منتورها که به صورت آفلاین با شما همراه هستند پروژه‌های خود را پیاده‌سازی می‌کنید. در صورتی که نیاز باشد می‌توان با پرداخت هزینه از کمک منتورهای آنلاین هم استفاده کرد.

ارائه پروژه از تاریخ 29 الی 31 اردیبهشت: درمرحله نهایی حاصل هفته‌ها تلاش خود را به داوران ارائه می‌دهید. در این مسابقه رده‌بندی وجود ندارد و هر تیمی که امتیاز آن از یک مقدار مشخص بیشتر باشد به عنوان تیم منتخب اعلام می‌شود. داوران بر اساس معیارهای  زیر امتیاز تیم‌ها را مشخص می‌کنند.

 

نوآوری: مشابه پروژه در ایران تابه‌حال انجام نشده باشد. در قدم اول به این معیار خواهیم پرداخت.

عملیاتی بودن: پروژه به درستی پیاده‌سازی شده باشد. در قدم دوم و سوم به این معیار خواهیم پرداخت.

توجیه اولیه کسب و کار: پروژه‌ای که ساخته‌اید قابلیت تبدیل به یک پروژه تجاری را داشته باشد. در قدم دوم درسنامه‌هایی در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا نحوه بررسی این معیار در پروژه خود را بررسی کنید.

 

برای اطلاعات بیشتر به سایت  codynick.com/iot_challenge  مراجعه کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]