ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز فروردین ۱۰, ۱۴۰۳ ۱۴:۴۳

تهیه نانو الیاف کیتوسان/پلی اتلین اکساید حاوی رزماری, اسطوخودوس و چای سبز و بررسی خواص ضد میکروبی آن، دستاورد برتر پژوهش سرای معلم

تهیه نانو الیاف کیتوسان/پلی اتلین اکساید حاوی رزماری, اسطوخودوس و چای سبز و بررسی خواص ضد میکروبی آن، دستاورد برتر پژوهش سرای معلم

تهیه نانو الیاف کیتوسان/پلی اتلین اکساید حاوی رزماری, اسطوخودوس و چای سبز و بررسی خواص ضد میکروبی آن

 

جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان جوان  به عنوان رویداد بزرگ علمی و پژوهشی دانش آموزی در روز‌های 29 تا 31 اردیبهشت ماه 1400 به صورت مجازی با حضور بیش از 2400 دانش آموز هر سه مقطع تحصیلی دبستان، دوره اول و دوم متوسطه به همراه دبیران راهنمایشان از 15 استان کشور در قالب 520 تیم برگزار شد.

در محور سمینارها و غرفه های نمایشگاهی 320 تیم در شاخه های مختلف علوم همچون فنی مهندسی، علوم اجتماعی و انسانی، علوم پایه (فیزیک، شیمی و زیست)، هنر و معماری، زیست فناوری، علوم کامپیوتر، نجوم، نانو و … شرکت کرده اند و نتیجه تلاش های خود را در بستر مجازی ارائه داده شد.
همچنین در محور مسابقات  88 تیم در گرایش‌هایی همچون هوافضا، رباتیک، زیست فناوری، ماشین های کمیکار، بازی سازی، کامپیوتر و برنامه نویسی، انرژی های تجدید پذیر، مسابقات آزمایشگاهی، اینترنت اشیا و کاپ فیزیک ایران، ایده شو دیده شو و … ثبت نام کرده و به صورت مجازی دستاوردهای پژوهشی خود را به صورت محصول محور ارائه داده شد.
در محور سخنرانی علمی 65 تیم و در محور تولید محتوای دیجیتال نیز 47 تیم حضور داشتند.

که تعداد ۴۲ گروه مقام برتر را کسب نمودند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان پژوهشگر، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

 

 

پژوهشگران : سید بنیامین سعیدیان، سپنتا احمدی

نام دبیر راهنما : خانم آقایی

پژوهش سرای معلم

 

نانو الیاف، گستره متنوعی از مواد رشته ای شکل به قطر 1تا 1000نانومتر هستند. امروزه زمینه های کاربردی زیادی بر پایه نانوالیاف ها وجود دارد. برخی از این کاربردها شامل ذخیره سازی انرژی، مهندسی محیط زیست، تولید ماسک، رهایش دارو و پانسمان زخم، صنایع دفاع شامل لباسضدگلوله می باشند. روش های مختلفی برای ساخت نانوالیاف ها وجود دارد که یکی از این روش ها، الکتروریسی است. فرآیند الکتروریسی روشی است که می تواند الیافی بسیار نازک در حد چند نانومتر تا چندین میکرون تولید کند و برای تولید انبوه نانو الیاف پلیمری به کار رود. همین رویکرد منحصر به فرد، توجه بسیاری از محققان را به خود معطوف کرده است. کیتوزان از جمله پلیمرهایی است که اثرات ضد میکروبی و ترمیم کننده آن به اثبات رسیده است.

به علت ویسکوزیته بالایی که کیتوسان دارد به تنهایی قادر به تولید نانو الیاف نمی باشد در نتیجه برای غلبه به این مشکل از پلیمر دیگر از قبیل PEO1و 2PVEاستفاده میگردد. و به منظور بالا بردن خواص ضد میکروبی از ترکیب اسانس رزماری به دلیل توانائی هایی از قبیل تقویت سیستم تنفسی، آنتی باکتریال بودن، همراه پلیمر های فوق در تهیه نانو الیاف استفاده گردید.

هدف این تیم ساخت فیلتر ماسک با استفاده از سنتز نانوالیاف کیتوسان/پلی اتیلن اکسید و اسانس رزماری و بررسی اثر آن بر روی باکتری استافیلوکوکوس ائوروس می باشد. در این کار تحقیقی ابتدا از مخلوط کیتوسان /پلی اتلین اکسید/اسانس رزماری به منظور تهیه نانوالیاف پلیمری به روش الکتروریسی استفاده نموده و با بررسی تصاویر میکروسکوپ الکترونی (SEM3 ) و اندازه گیری قطر نانوالیاف، غلظت مناسب انتخاب شد و خواص ضدمیکروبی آن نیز مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج حاصل نشان داد، با توجه به تصاویر به دست آمده از میکروسکوپ الکترونی روبشی SEM) و اندازه گیری قطر نانوالیاف به دست آمده . به نسبت 20/80 میانگین قطر نانوالیاف در محدوده 52nm است و بهترین الیاف با کمترین گره تهیه شد. از محلول با فرمولاسیون کیتوسان/پلی اتیلن اکساید/ اسانس رزماری بـا نسبت 80به 20در ترکیـب  بـا اسـانس رزماری بـا غلظـت 1.6میلـی گـرم  بـر میلـی لیتـر اثر کشندگی بـر باکتری استافیلوکوکوس ائوروس داشته و می توان پیش بینی کرد که گزینه مناسبی برای فیلتر های ماسک های تنفسی می باشد.

 

برای مشاهده فایل ضمیمه اینجا کلیک کنید.