ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز فروردین ۹, ۱۴۰۳ ۲۲:۴۱

یک روز در مزرعه، دستاورد برتر محور سخنرانی علمی مدرسه سما 1

یک روز در مزرعه، دستاورد برتر محور سخنرانی علمی مدرسه سما 1

یک روز در مزرعه

 

جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان جوان  به عنوان رویداد بزرگ علمی و پژوهشی دانش آموزی در روز‌های 29 تا 31 اردیبهشت ماه 1400 به صورت مجازی با حضور بیش از 2400 دانش آموز هر سه مقطع تحصیلی دبستان، دوره اول و دوم متوسطه به همراه دبیران راهنمایشان از 15 استان کشور در قالب 520 تیم برگزار شد.

در محور سمینارها و غرفه های نمایشگاهی 320 تیم در شاخه های مختلف علوم همچون فنی مهندسی، علوم اجتماعی و انسانی، علوم پایه (فیزیک، شیمی و زیست)، هنر و معماری، زیست فناوری، علوم کامپیوتر، نجوم، نانو و … شرکت کرده اند و نتیجه تلاش های خود را در بستر مجازی ارائه داده شد.
همچنین در محور مسابقات  88 تیم در گرایش‌هایی همچون هوافضا، رباتیک، زیست فناوری، ماشین های کمیکار، بازی سازی، کامپیوتر و برنامه نویسی، انرژی های تجدید پذیر، مسابقات آزمایشگاهی، اینترنت اشیا و کاپ فیزیک ایران، ایده شو دیده شو و … ثبت نام کرده و به صورت مجازی دستاوردهای پژوهشی خود را به صورت محصول محور ارائه داده شد.
در محور سخنرانی علمی 65 تیم و در محور تولید محتوای دیجیتال نیز 47 تیم حضور داشتند.

که تعداد ۴۲ گروه مقام برتر را کسب نمودند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان پژوهشگر، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

 

پژوهشگر : نیکا ارباب ها

دبیر راهنما : خانم رئیس محمدی

مدرسه سما 1

 

یک روز در مزرعه
مزرعه مکانی است که موجودات زنده بسیاری را درون خاک، روی گیاهان می‌توانپیدا کرد. بسیاری از این موجودات نقش حفاظت از محیط زیست را برعهده دارند و حذف آنها از طبیعت باعث مشکلات محیط زیستی می شود. در‌کنار‌موجودات‌حافظ‌محیط‌زیست‌تعدادی‌از‌حشرات‌هم‌در‌مزارع‌چون‌از‌غذای‌ انسان ها‌ تغذیه‌می‌کنند‌ آفت‌ محسوب‌ شده‌ و‌ خسارت‌می‌زنند.

کرم خاکی
کرم های خاکی یکی از موجوداتی هستند که در مزارع به وفور وجود دارند. آنها با حرکت دائمی خود در خاک باعث اکسیژن‌رسانی به عمق خاک شده و رشد گیاهان را بهبود می‌بخشند. از طرفی مواد گیاهی و موجودات ریز مرده را قورت داده، هضم می کنند و با ایجاد خاک مرغوب در حاصل خیزی خاک نقش مهمی دارند.

مورچه ها
به‌صورت‌دسته‌جمعی‌درون‌ لانه‌ها‌ زندگی‌ می‌کنند‌ و‌ هر‌ مورچه‌ای‌ در‌ این‌ کلنی‌ ها‌ یک‌ کارکرد‌ بسیار‌ تخصصی‌ دارد. مورچه‌ها‌ دو‌ اثر‌ مجزا‌ بر‌محیط‌ به‌جا‌می‌گذارند:
با‌ لانه‌سازی‌ خاک‌ را‌ حرکت‌ می‌دهند‌ و‌ هوا‌ را‌ وارد‌ خاک‌ می‌کنند‌ و‌با‌ جمع‌آوری‌ غذا‌ بر‌میزان‌ مواد‌مغذی‌ خاک‌ می‌افزایند. با‌ شکار‌ جانداران‌ بزرگتر‌از‌ خود‌،حشرات‌ را‌ می‌خورند‌ و‌ در‌کنترل‌جمعیت‌ آنها‌
موثرند.

کفشدوزک
کفشدوزک ها حشرات شکمویی هستند و اشتهای زیادی برای غذا خوردن دارند . غذای اصلی کفشدوزک ها را حشرات گیاه خواری مثل شته ها که بدن نرمی دارند تشکیل می دهند. البته کفشدوزک ها از مگس های سفید ، شپشک ها و کنه ها هم تغدیه می کنند. به علت علاقه کفشدوزک ها در خوردن شته ها، این حشرات کوچک به شدت مورد توجه کشاورزان می باشند و در از بین بردن آفات کشاورزی بسیار موثر اند.

…..

برای مشاهده فایل ضمیمه اینجا کلیک کنید.