ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳ ۱۵:۱۴

تهیه شناساگر قارچ(Asperjillus Nijbr) در استخرهای شنا، دستاورد برتر مدرسه فرزانگان 3

تهیه شناساگر قارچ(Asperjillus Nijbr) در استخرهای شنا، دستاورد برتر مدرسه فرزانگان 3

تهیه شناساگر قارچ(Asperjillus Nijbr) در استخرهای شنا

 

جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان جوان  به عنوان رویداد بزرگ علمی و پژوهشی دانش آموزی در روز‌های 29 تا 31 اردیبهشت ماه 1400 به صورت مجازی با حضور بیش از 2400 دانش آموز هر سه مقطع تحصیلی دبستان، دوره اول و دوم متوسطه به همراه دبیران راهنمایشان از 15 استان کشور در قالب 520 تیم برگزار شد.

در محور سمینارها و غرفه های نمایشگاهی 320 تیم در شاخه های مختلف علوم همچون فنی مهندسی، علوم اجتماعی و انسانی، علوم پایه (فیزیک، شیمی و زیست)، هنر و معماری، زیست فناوری، علوم کامپیوتر، نجوم، نانو و … شرکت کرده اند و نتیجه تلاش های خود را در بستر مجازی ارائه داده شد.
همچنین در محور مسابقات  88 تیم در گرایش‌هایی همچون هوافضا، رباتیک، زیست فناوری، ماشین های کمیکار، بازی سازی، کامپیوتر و برنامه نویسی، انرژی های تجدید پذیر، مسابقات آزمایشگاهی، اینترنت اشیا و کاپ فیزیک ایران، ایده شو دیده شو و … ثبت نام کرده و به صورت مجازی دستاوردهای پژوهشی خود را به صورت محصول محور ارائه داده شد.
در محور سخنرانی علمی 65 تیم و در محور تولید محتوای دیجیتال نیز 47 تیم حضور داشتند.

که تعداد ۴۲ گروه مقام برتر را کسب نمودند.

بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان پژوهشگر، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

 

مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: تهیه شناساگر قارچ(Asperjillus Nijbr) در استخرهای شنا
نام مدرسه: فرزانگان 3
نام استاد: خانم میرباقر
دانش آموزان : هستی وطن نواز، فاطمه زهرا بامری

 

قارچ ها تقریبا می توانند در هر شرایطی، حتی در محدوده دمایی غیرفیزیولوژیک رشد کنند و باعث بروز بیماری های مختلف از جمله آلرژی شوند. در طی سه دهه گذشته،شیوع گروهی از عفونت های قارچی سیستماتیک و فرصت طلب از جمله آسپرژیلوس، افزایش یافته است.


استفاده از استخرهای شنا یکی از راه های انتقال عوامل عفونت های قارچی سطحی و جلدی است. لذا بهداشت محیط دربخش های مختلف استخرها که مهم ترین آن ها تمیزی و سلامت آب و فضای فیزیکی استخرها است؛ بسیار مهم است. شایع ترین قارچ های یافت شده در آب استخر عبارت اند از:گونه های آسپرژیلوس،کاندید و رایزوپوس .


روش های معمول برای شناسایی قارچ ها از جمله اسمیر مستقیم،کشت و نمونه های پاتولوژیک، آنچنان که باید سریع نیستند و یا از حساسیت لازم برخوردار نمی باشند. روش های ایمونولوژیک نیز اگرچه سریع هستند ولی فاقد ویژگی و دقت لازم هستند . از دیگر روش های شناسایی روش های مولکولی هستند که اغلب بر پایه روش PCR طراحی شده اند. علیرغم
پیشرفت های اخیر، به کارگیری این روش سریع و کم هزینه برای شناسایی بیماری های قارچی حاد و پرخطر هنوز با مشکلاتی مواجه است. در حال حاضر استفاده روتین از این آزمایش ها استقبال چندانی ندارد.


پژوهش حاضر روشی جدید برای شناسایی قارچ آسپرژیلوس نایجر در آب استخر ها ارائه می دهدکه سریع تر از روش های فعلی مورد استفاده است و با ایجاد شرایط بهینه برای قارچ مورد نظر و تولید اسید سیتریک توسط قارچ و تغییر میزان خاصیت اسیدی محیط رشد قارچ، به شناسایی قارچ می پردازد. همچنین پژوهش حاضر روشی مناسب و ساده تر برای عموم افراد ارائه می دهد که نیاز به امکانات کمتری دارد و عموم افراد قادر به استفاده از آن هستند.


برای یافتن شرایط بهینه مناسب، چهار آزمایش طی ده مرحله انجام شد. نتایج بدست آمده از آزمایش ها ،نشان داد که با افزودن هر یک از متغیر های ساکارز،سویا و سولفات آهن، می توان نتیجه مناسبی بدست آورد.افزایش در شیکر و هوادهی به قارچ نیز نقش بسیار مهمی دارد. با مقاسیه داده ها،این نتیجه بدست می آید که سویا بهترین بازدهی را نسبت به متغیرهای دیگر داشته است.
سویا می تواند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز قارچ را فراهم کند.تولید اسید توسط قارچ نیز موجب افزایش خاصیت اسیدی محیط رشد قارچ می شود و شناسایی قارچ را در
6 ساعت،فراهم می کند.همچنین سویا نسبت به متغیرهای دیگر دارای هزینه کمتری است و به صرفه تر می باشد.

با توجه به نتایج بدست آمده و کوتاه تر کردن زمان مورد نیاز برای تشخیص و مقرون به صرفه بودن پروژه می توان به عنوان روش پیشنهادی به صاحبان استخرهای شنا و آزمایشگاه های پاتوبیولوژی عرضه گردد.

 

برای مشاهده فایل ضمیمه اینجا کلیک کنید.