ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز فروردین ۹, ۱۴۰۳ ۱۹:۱۹

جداسازی باکتری های تولیدکننده آنزیم تیروزیناز از خاک مزارع کشاورزی آذربایجان، دستاورد برتر مدرسه فرازنگان 6

جداسازی باکتری های تولیدکننده آنزیم تیروزیناز از خاک مزارع کشاورزی آذربایجان، دستاورد برتر مدرسه فرازنگان 6

جداسازی باکتری های تولیدکننده آنزیم تیروزیناز از خاک مزارع

کشاورزی آذربایجان

 

 

جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان جوان  به عنوان رویداد بزرگ علمی و پژوهشی دانش آموزی در روز‌های 29 تا 31 اردیبهشت ماه 1400 به صورت مجازی با حضور بیش از 2400 دانش آموز هر سه مقطع تحصیلی دبستان، دوره اول و دوم متوسطه به همراه دبیران راهنمایشان از 15 استان کشور در قالب 520 تیم برگزار شد.

در محور سمینارها و غرفه های نمایشگاهی 320 تیم در شاخه های مختلف علوم همچون فنی مهندسی، علوم اجتماعی و انسانی، علوم پایه (فیزیک، شیمی و زیست)، هنر و معماری، زیست فناوری، علوم کامپیوتر، نجوم، نانو و … شرکت کرده اند و نتیجه تلاش های خود را در بستر مجازی ارائه داده شد.
همچنین در محور مسابقات  88 تیم در گرایش‌هایی همچون هوافضا، رباتیک، زیست فناوری، ماشین های کمیکار، بازی سازی، کامپیوتر و برنامه نویسی، انرژی های تجدید پذیر، مسابقات آزمایشگاهی، اینترنت اشیا و کاپ فیزیک ایران، ایده شو دیده شو و … ثبت نام کرده و به صورت مجازی دستاوردهای پژوهشی خود را به صورت محصول محور ارائه داده شد.
در محور سخنرانی علمی 65 تیم و در محور تولید محتوای دیجیتال نیز 47 تیم حضور داشتند.

که تعداد ۴۲ گروه مقام برتر را کسب نمودند.

بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان پژوهشگر، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

 

مقطع: دوره اول دوم متوسطه
موضوع: جداسازی باکتری های تولیدکننده آنزیم تیروزیناز از خاک مزارع کشاورزی آذربایجان
نام مدرسه: فرزانگان 6
نام استاد: خانم بدیعی فر
دانش آموزان : پریناز نجف لو، مبینا حسینی

 

ملانین نوعی رنگدانه طبیعی در پوست است. رنگ مو، پوست و چشمان انسان و حیوانات غالبا به نوع و میزان ملانین آنها بستگی دارد. تیروزیناز، به عنوان آنزیم دارای مس نیز شناخته می شود در طبیعت به طور گسترده یافت می شود.

آنزیم تیروزیناز، آنزیم کلیدی در تولید ملانین است. در بیماران مبتلا به آلبینیسم نبود همین آنزیم بدلیل نقایص ژنتیکی باعث بروز مشکلاتی می شود. امروزه تولید آنزیم تیروزیناز از منابع غیر انسانی راه های امیدی را برای استفاده از این آنزیم در یاخته های بدن و بهبود فرآیند تولید ملانین در بیماران با نقص آنزیم تیروزیناز ایجاد کرده است. در این مطالعه با هدف تولید آنزیم تیروزیناز، خاکهای مزارع آذربایجان شرقی نمونه برداری شد.

باکتری ها در محیط های کشت ( SP سوکروز پپتون آگار) و screaming medium کشت و جداسازی شدند. 8 نوع باکتری از سری رقت های متفاوت خالص سازی شدند. سپس تخلیص آنزیم تیروزیناز از محیط رشد باکتری های مولد آنزیم صورت گرفت. باکتری های مولد تیروزیناز در حضور L –تیروزین رنگ های زرد تا قهوه ای از خود بروز دادند.

 

برای مشاهده فایل ضمیمه اینجا کلیک کنید.