جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش آموزی سینا

معرفی محورهای جشنواره بین المللی پروژه های دانش آموزی سینا

غرفه های نمایشگاهی

شامل دستاوردها و اختراعات دانش آموزی در گرایش ها و رشته های گوناگون علمی- پژوهشی از جمله علوم اسلامی و معارف دینی، علوم اجتماعی و انسانی ، فنی و مهندسی، علوم پایه (شیمی، فیزیک، زیست، ریاضی) ، علوم زیستی (پزشکی و بدن انسان، تغذیه و سلامت، جانورشناسی، داروسازی، گیاه شناسی، محیط زیست، میکروبیولوژی)، نانو تکنولوژی، انرژی های تجدید پذیر، هنر و معماری، کامپیوتر و برنامه نویسی، زیست فناوری و نجوم هستند.

در مرحله حضوری به هر گروه از دانش آموزان فضایی در قالب غرفه نمایشگاهی جهت ارائه پروژه خود اختصاص داده می شود. پیشنهاد می شود دانش آموزان با توجه به فرآیند پژوهشی تابلو نمایش و یا پوستری با کیفیت مناسب تهیه کنند و در روز جشنواره در محل غرفه خود نصب کنند. دانش آموزان دست سازه یا اختراع ساخته شده خود را می توانند در فضایی که در اختیار آنها قرار داده شده در معرض دید عموم و هیات داوران بگذارند. لازم به ذکر است داوری توسط هیات داوران توسط فرم های داوری دقیق و اختصاصی با توجه به تفکیک رشته و مقطع تحصیلی انجام می شود.

سمینارهای پژوهشی

شامل سمینارها و تحقیقات دانش آموزی در گرایش ها و رشته های گوناگون علمی- پژوهشی از جمله علوم اسلامی و معارف دینی، علوم اجتماعی و انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه (شیمی، فیزیک، زیست، ریاض)، علوم زیستی (پزشکی و بدن انسان، تغذیه و سلامت، جانورشناسی، داروسازی، گیاه شناسی، محیط زیست، میکروبیولوژی)، نانو تکنولوژی، انرژی های تجدید پذیر، هنر، معماری و شهرسازی، کامپیوتر و برنامه نویسی، زیست فناوری و نجوم هستند.

در مرحله حضوری کلیه گروه های دانش آموزی شرکت کننده در سمینار طبق برنامه زمان بندی از پیش اعلام شده در محل برگزاری سمینار حاضر شده و در مدت زمان 20 دقیقه به ارائه پروژه خود می پردازند. پس از ارائه زمان 10 دقیقه جهت پاسخگویی به پرسش های مطرح شده از طرف هیات داوران به دانش آموزان مهلت داده می شود. لازم به ذکر است داوری توسط هیات داوران توسط فرم های داوری دقیق و اختصاصی با توجه به تفکیک رشته و مقطع تحصیلی انجام می شود.

در این محور کلیه گروه ها موظف هستند مقاله و پاورپوینت برای پروژه خود آماده و فایل آن را ارائه نمایند.

• مسابقات علمی

مسابقات با پارامترهای کمی قابل اندازه گیری شامل گرایش ها و رشته های گوناگون همچون رباتیک (نمایشی، مسیریاب، جنگجو، آتش نشان، همکار، ماشین کنترلی، فوتبالیست)، سازه (ماکارونی راندمانی، ماکارونی فشاری، ماکارونی هدفمند، بالسایی تاورکرین، لرزه ای)، هوا فضا (هاورکرافت، گلایدرساده، گلایدر سازه ای، موشک آبی پرتابی، موشک آبی چتردار)، کامپیوتر (برنامه نویسی(ACM)، ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه، شبیه سازی)، طراحی و چاپ سه بعدی، کاپ فیزیک ایران، شیمی (ابرحباب، حباب مقاوم، کمیکار)، مسابقات آزمایشگاهی (زیست، شیمی، فیزیک و علوم تجربی)، بازی های فکری و مهارتی رومیزی، نجات تخم مرغ (حفظ تخم مرغ، مکانیزم بازیافت محموله)، انرژی های تجدیدپذیر (آبگرمکن خورشیدی، خودروهای خورشیدی، توربین های بادی)، چالش زیست فناوری (فتومیکروگراف، ساخت پیل سوختی میکروبی MFC، اکتشاف و آزمایش)، ایده شو دیده شو، طراحی و ساخت ماشین گلد برگ، آجرچینی و الکترونیک می باشد.

در مرحله حضوری کلیه گروه های دانش آموزی شرکت کننده در مسابقات طبق برنامه زمان بندی از پیش اعلام شده در محل برگزاری مسابقه حاضر شده و با توجه به آیین نامه هر مسابقه به رقابت با یکدیگر می پردازند. لازم به ذکر است داوری توسط هیات داوران توسط فرم های داوری دقیق و اختصاصی با توجه به تفکیک رشته و مقطع تحصیلی انجام می شود.

در این محور کلیه گروه ها موظف هستند مقاله و سازه مسابقه برای پروژه خود آماده و فایل مقاله را ارائه نمایند.

• محتوای دیجیتال

 تولید یک محصول دیجیتال مثل بازی، اپلیکیشن تلفن همراه، سایت، فیلم، انیمیشن و… حاصل استعداد، خلاقیت، همفکری و همکاری یک تیم، شامل نیروهای با استعداد و ایده پرداز و.. می باشد. کار گروهی منجر به یک رقابت جذاب می شود که از اهداف این جشنواره است.

توسعه و تعمیق فرهنگ تولید محتوای الکترونیکی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات خصوصاً در فرایند یادگیری و یاددهی و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندی‌های دانش‌آموزان در تولید و تهیه مواد و رسانه‌های الکترونیکی از اهداف اصلی این محور است.

در بخش حضوری گروه های دانش آموزی می بایست ایده های خود را بر اساس آیین نامه و ضوابط این محور در قالب های ساخت وب سایت، ساخت اپلیکیشن تلفن همراه، سناریو نویسی و یا طراحی و ساخت بازی های رایانه ای و … ارائه نمایند.

• استندآپ علمی 

سخنرانی علمی با اجرای ایستاده در مقابل دیگران محور جدید و جذابی است که با هدف تقویت فن بیان و ارائه، انتقال مفاهیم علمی با ساده ترین بیان و ایجاد حس اعتماد به نفس در دانش آموزان طراحی شده است. انتخاب موضوع علمی آزاد است و دانش آموزان می توانند از روش های خلاقانه و یا ابزارهایی همچون فیلم و پاورپوینت و … در اجرای خود بهره ببرند.

اجرای برنامه می بایست کاملا علمی باشد و در اجرا به جدیدترین یافته ها و آزمایشات تجربی انجام شده و کاربردی بودن در زندگی روزمره اشاره شود. مدت زمان هر استندآپ 10 دقیقه می باشد.

این محور قابلیت پخش آنلاین را نیز خواهد داشت و رای گیری توسط هیات داوران و بازدید کنندگان حضوری و آنلاین انجام خواهد شد.

🔴زمان: ٣٠،٢٩و٣١ فروردین ماه ١٣٩٨

🔵مکان: واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی