ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز خرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۲:۵۱

مسابقات دانش آموزی ایده شو دیده شو دوره اول و دوم متوسطه

مسابقات دانش آموزی ایده شو دیده شو دوره اول و دوم متوسطه

 

مسابقات دانش آموزی ایده شو دیده شو دوره اول و دوم متوسطه

 

مقدمه:

در این مسابقه خلاقیت ، ایده پردازی ، قدرت تفکر ، مهارت حل مسئله و مدیریت زمان دست به دست هم می دهند تا دانش آموزان در یک فعالیت چند منظوره، ایده ای خلاقانه برای ارائه یک خدمت را پرورش داده یا با ارائه راهکارهای خلاقانه، چالش و مسائل کاربردی را حل نمایند. این مسابقه ، پژوهشی درراه اندازی کسب و کار و ایده پردازی بوده و نمایش قدرتمندانه از هماهنگی تفکر و حل مسئله را به همراه عملیات اجرایی جذاب، برای معرفی ایده به دیگران رقم می زند. موسسه آموزشی سمپل به عنوان طراح و مجری، با برگزاری این مسابقه توانمندی، خلاقیت و تفکر دانش آموزان را در قالب یک رقابت سالم به نمایش می گذارد.

اهداف این مسابقه شامل موارد زیر می باشد:

  • پرورش توانمندی های اقتصادی و حرفه ای دانش آموزان
  • آشنایی با مهارت های اجتماعی و ارتباطی
  • پرورش مهارت حل مسئله، توان تحلیل و خلاقیت دانش آموزان
  • آشناسازی دانش آموزان با اهمیت کار تیمی
  • آشنایی دانش آموزان با مهارت های نوین کسب و کار و استارتاپ ها

قوانین عمومی:

  • این مسابقه مختص دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه می باشد.
  • تعداد اعضای هر گروه می بایست حداقل 3 نفر و حداکثر 5 نفر باشد.

تبصره: بدیهی است تیم های کمتر از 3 نفر مجاز به شرکت در روند مسابقه نخواهند بود.

  • تیم ها می بایست از یک مدرسه و یا پژوهش سرا و از یک جنسیت باشند.
  • ثبت نام تا تاریخ نهایی اعلام شده توسط دبیرخانه برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی فرهیختگان سینا امکان پذیر می باشد.
  • ارسال فرم تکالیف تا تاریخ 20/1/99 الزامی می باشد.
  • این مسابقه در دو مرحله اجرا خواهد شد. حضور در روز اول مسابقه به منزله حضور در مرحله اول بوده و دانش‌آموزان برای ورود به مرحله دوم، که در روز دوم مسابقه برگزار می‌گردد، می‌بایست حداقل امتیازات ذکر شده در قوانین اختصاصی مسابقه را بدست آورند.

 

قوانین اختصاصی:

  • ابزار مورد نیاز در روز مسابقه که اعضای گروه می بایست به همراه داشته باشند:
  • لپ تاپ با قابلیت اتصال بیسیم به اینترنت و نرم افزار های مورد نیاز ذکر شده
  • بسته اینترنتی برای اتصال به اینترنت
  • امکان رایت اطلاعات بر روی DVD
  • دوربین یا موبایل دوربین دار جهت ضبط صوت و تصویر و کابل انتقال اطلاعات به لپ تاپ
  • نوشت افزار شامل : خودکار انواع رنگ ها ، مداد ، پاک کن ، تراش ، ماژیک شبرنگ، خط کش و…
  • DVD خام جهت انتقال اطلاعات مسابقه به گروه داوری در پایان مسابقه
  • مهارت های مورد نیاز برای شرکت در مسابقه:
  • آشنایی با تکنیک های تفکر و خلاقیت و ایده پردازی.
  • آشنایی با مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری
  • آشنایی با مبانی پول، گردش مالی و خرید و فروش.
  • آشنایی با مهارت کار تیمی
  • داشتن مهارت برقراری ارتباط با دیگران
  • داشتن مهارت فن‌بیان و سخنوری
  • آشنایی با فضای خرید اینترنتی و سرویس های مالی مجازی.
  • آشنایی با مبانی بازاریابی و تبلیغات
  • تسلط کافی به گروه نرم افزار های office ( Word , Excel , Power Point).
  • آشنایی با یکی از ابزارهای ویرایش و طراحی عکس ( امتیاز ویژه)
  • آشنایی با یکی از ابزارهای تدوین فیلم جهت تهیه تیزر تبلیغاتی (امتیاز ویژه)
  • تسلط به رایت اطلاعات بر روی DVD
  • تسلط به گزارش نویسی و ثبت مراحل کار .

قوانین مرحله اول مسابقه:

  • شرکت در روز اول مسابقه به منزله حضور در مرحله اول می باشد.
  • پذیرش مسابقه از ساعت 8 صبح روز اول شروع شده و تا ساعت 9 صبح پایان خواهد یافت. بدیهی است بعد از ساعت 9 صبح هیچ پذیرشی صورت نمی گیرد .
  • اعضای هر تیم فقط در فضای اختصاص داده شده به گروه خود و فضای ایجاد شده تحت عنوان میز دورهمی می توانند حضور داشته باشند.

تبصره: میز دورهمی فضایی جهت تبادل اطلاعات بین نماینده تیم‌های دانش‌آموزی و کادر اجرایی مسابقه می‌باشد.

  • در مکان برگزاری مسابقه فقط اعضای هر گروه و کادر اجرایی حضور خواهند داشت و حضور مربیان مدارس ممنوع می باشد.

 

 

 

  • ارتباط دانش آموزان و مسئولین مدرسه از طریق رابط تیم اجرایی میسر می باشد.
  • در روز اول دانش‌آموزان پس از پذیرش پاکت حاوی مسئله را از تیم اجرایی مسابقه دریافت خواهند کرد. این مسائل در 3 حوزه خدمات گردشگری، خدمات تفریحی و خدمات آموزشی می‌باشد. اعضای تیم به اختیار خود، یکی از حوزه‌ها را انتخاب کرده و پس از دریافت مسئله مربوط به آن حوزه، می‌بایست راه‌حل خلاقانه‌ پیشنهادی خود جهت حل آن را تا ساعت 12 ظهر در فرم ثبت ایده وارد کرده و فرم را به گروه داوری تحویل دهد.

نکته 1 : بدیهی است راه‌حل خلاقانه هر مسئله می‌بایست منجر به ایجاد یک کسب وکار با رویکرد دیجیتال گردد.

* منظور از رویکرد دیجیتال تلفیقی مناسب از منابع فیزیکی و آنلاین به صورت متناسب و در کنار هم که تجربه خوشایندی را منجر می شوند.

تبصره 1: ایده ها می بایست در حوزه ارائه خدمات باشد. بدیهی است ایده های با رویکرد تولید محصول و یا اختراع آن پذیرفته نخواهند شد.

تبصره 2: ایده های صرفا فروشگاهی قابل پذیرش نمی باشند.

نکته 2: حداکثر منابع مالی در دسترس برای حل هر مسئله، در پاکت آن مسئله ذکر می‌گردد.

نکته 3: بدیهی است عدم تحویل فرم ایده در ساعت مقرر به منزله انصراف از شرکت در مسابقه می باشد.

  • پس از ثبت ایده و تحویل فرم، هر گروه می بایست ایده خود را طبق دستورالعمل ارائه شده توسط مربیان حاضر در سالن، در فرمی که در اختیار تیم ها قرار می گیرد، ثبت نمایند.

تبصره: در تمامی روند مسابقه امکان بهره مندی از راهنمایی مربیان حاضر در سالن که عضو تیم برگزاری می باشند، وجود دارد.

 

  • در روند روز اول می بایست هر گروه فقط با 5 نفر، در مدت زمان حداکثر 5 دقیقه برای هر نفر، در مورد ایده خود مصاحبه انجام دهد و از روند مصاحبه خود فیلم ویدئویی تهیه نماید و در پایان روز اول در قالب DVD تحویل تیم داوری گردد.

 

تعریف افراد مصاحبه شونده:

  • 2 نفر از دانش آموزان حاضر در محیط جشنواره
  • 2 نفر از اولیا حاضر در محیط جشنواره
  • 1 نفر از مسئولین اجرایی حاضر در محیط جشنواره
  • 2 نفر از اعضای هر گروه جهت ضبط مصاحبه ها از ساعت 14 الی 15 می توانند از سالن برگزاری خارج شوند.

نکته: لازم به ذکر است تا قبل ساعت 14 خروج اعضا از سالن برگزاری ممنوع می باشد.

  • در پایان ساعت کاری روز اول تحویل موارد زیر به تیم داوری الزامیست:
  • بوم کسب و کارکامل شده و سایر فرم های مربوطه
  • فایل تصویری مصاحبه ها
  • تحویل فایل power point ارائه ایده
  • تحویل تیزر یا هرگونه تبلیغات گرافیکی که به صورت امتیازی ویژه برای گروه ها لحاظ خواهد شد .

نکته: فایل تصویری مصاحبه‌ها، فایل پاورپویینت، تیزر و هرگونه تبلیغات گرافیکی می‌بایست در قالب یک DVD تحویل تیم داوری گردد.

  • جهت ورود تیم‌ها به مرحله دوم مسابقه موارد زیر الزامی می‌باشد:
  • کسب حداقل 40 امتیاز از بوم کسب و کار
  • تحویل 5 فایل ویدئویی به گروه اجرایی در پایان روز اول
  • تحویل فایل پاورپوینت ارائه به گروه اجرایی در پایان روز اول

تبصره: بدیهی است تیم هایی که امتیاز لازم را به دست نیاورند و یا الزامات خواسته شده را تحویل گروه اجرایی ندهند، از مسابقه حذف گردیده و به مرحله دوم راه نخواهند یافت.

نکته مهم: اعلام نتایج تیم‌هایی که به مرحله دوم راه یافته‌اند، از طریق واحدهای اطلاع رسانی جشنواره تا ساعت 21 روز اول مسابقه اعلام می گردد.

 

قوانین مرحله دوم مسابقه:

  • مرحله دوم مسابقه، در روز دوم بوده و به منزله دفاع از ایده‌ها در حضور داوران می‌باشد.
  • شروع مراسم دفاع از ایده‌ها و داوری آن راس ساعت 9 صبح روز دوم می باشد و حضور کلیه اعضا تیم‌های منتخب الزامیست .
  • ترتیب دفاع تیم‌ها از ایده‌هایشان به قید قرعه مشخص شده و تیم ها در زمان مقرر می بایست از ایده‌شان دفاع کرده و به سوالات داوران پاسخ دهند.

 

نکته: بدیهی است جهت دفاع از ایده زمان اضافه به هیچ وجه در اختیار گروه ها قرار نخواهد گرفت .

  • پس از دفاع تمامی تیم‌ها از ایده هایشان هیئت داوران باتوجه به امتیازهای در نظر گرفته شده نتایج را اعلام خواهند کرد.

نحوه امتیازدهی هیئت داوران:

روز اول: امتیازات این روز شامل مواردی همچون کار تیمی، رعایت نظم، مدیریت زمان، تحویل به موقع فرم ها، تحویل به موقع فایل‌های ویدئویی، تحویل فایل ارائه و مهارت های فردی- مدیریتی اعضای تیم در روند اجرای مسابقه می باشد. (تحویل تیزر و تبلیغات گرافیکی جهت دریافت امتیاز ویژه نیز در روز اول می‌باشد.)

روز دوم: امتیازات این روز شامل مواردی همچون نحوه ارائه، فن بیان و نفوذ کلام، نحوه پاسخگویی به سوالات هیئت داوران، رعایت نظم، مدیریت زمان و مهارت های فردی- مدیریتی اعضای تیم در روند اجرای مسابقه می‌باشد.

امتیاز بوم کسب و کار: شامل ناب بودن ایده، قابلیت اجرایی، توجیه اقتصادی، خلاقیت و نوآوری و پاسخ صحیح به سؤالات بوم می‌باشد.

 

 

4/(امتیاز بوم کسب و کار*2) + امتیاز روز دوم+ امتیاز روز اول =  امتیاز نهایی هر تیم

 

در نهایت ترتیب تیم ها براساس امتیاز نهایی هر تیم تعیین می گردد.