ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز اسفند ۸, ۱۴۰۲ ۰۳:۴۶

قوانین غرفه های نمایشگاهی هنر گرایش آفرینش های هنری تمام مقاطع

قوانین غرفه های نمایشگاهی هنر گرایش آفرینش های هنری تمام مقاطع

غرفه ی هنر افرینش هنریقوانین غرفه های نمایشگاهی هنر گرایش آفرینش های هنری

دوره اول و دوم ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه

 

مقدّمه

«باید گهگاه به کمک هنر از خود به در­آییم و فاصله بگیریم و از بالا بر خود بگرییم یا بخندیم.»

فردریش نیچه

ضرورت و اهمیّتِ پژوهش هنر در مسابقات دانش ­آموزی:

هنر، محصول تحوّلات، تغییرات و رشد فکری جوامع است و هم­ راستا با عوامل اجتماعی، توسّط افراد یک جامعه خلق می­شود. وقتی خلاقیّت انسانی با تأثیر از عوامل مختلف پدیده­ای را ایجاد کند که نمایشی از زیبایی باشد هنر پدیدار گشته است. طبیعی است که هنر، همچون سایر علوم متحوّل می­ شود و شیوه ­ها و شکل­ های مختلفی پیدا خواهد کرد. پس برای آن­که اصالت فرهنگی یک هنر ماندگار بماند باید بینش و آگاهی به مقوله­ ی هنر در جامعه وجود داشته باشد. هدف پژوهش در هنر، خلقِ مسیری مناسب و ایده ­آل برای پدیده ­های هنری است. زمانی که در یک جامعه برای هنر و هنرمند ارزش گذاشته شود و زمینه ­سازی برای فعّالیّتِ هنرمندان فراهم گردد، اقدامِ اساسی در این راستا صورت گرفته است. علاوه بر نقش جامعه در ترویجِ هنرِ اصیل، فرد هنرمند نیز باید همراه با دانش در این مسیر فعّالیت داشته باشد، چرا که او نمایش هنرِ انسانی یا بخشی از هنر یک جامعه است که باید با اصالت و ارزش این وظیفه را حفظ نماید. بنابراین پژوهش در هنر باید ارائه ­ی تعریفی درست از هنر و هنرمند باشد.

آیین نامه اجرایی طرح پیشنهادی:

  • شرایط عمومی شرکت در مسابقات
  • این رشته در دو محور پژوهش هنر و آفرینش هنر برگزار می­شود.
  • دانش ­آموزان می­ توانند در هر دو محور پژوهش و آفرینش هنری به طور هم­زمان شرکت کنند.
  • تعداد افراد گروه می­ تواند از دو تا پنج نفر متغیّر باشد.
  • در هر گروه یک نفر به عنوان سرپرست معرّفی شود.
  • رده­ ی سنّی شرکت­ کنندگان
  • در محور آفرینش هنری همه­ ی گرو­ه­ های سنّی دانش ­آموزی و همه ­ی پایه­ ها می­ توانند در مسابقه شرکت کنند.
  • در محور پژوهش هنری، گروه سنّی نو­جوان و هر دو دوره­ ی متوسّطه (اوّل و دوم) می­ توانند در مسابقه شرکت کنند.
  • الگوهای اجرایی مسابقه
  • در محور پژوهش هنر دانش ­آموزان صرفاً می­ توانند در بخش سمینار و در محور آفرینش هنری دانش ­آموزان صرفاً می­ توانند در بخش غرفه شرکت کنند.

* در بخش سمینار شیوه­ ی به­روز نگارش مقاله و ارائه­ ی مطلب، نو و کاربردی بودن موضوع، تسلّط علمی بر موضوع و به ­کارگیری روش ­ها و ابزار­های علمی و تکنولوژیک از اهمیّت بالایی برخوردار است.

* با توجّه به دانش ­آموزی بودن پژوهش، ضروری است جهت بهبود عملکرد شرکت­ کنندگان، فراهم کردن امکان تعمّق بیشتر و بالا بردن سطح کیفی پژوهش، حوزه­ ی تحقیق و موضوع آن کوچک انتخاب شود.

* در محورِ آفرینش هنری دانش­ آموز باید بتواند علاوه بر اثر/ آثار هنری، با ارائه ­ی گزارشی (همراه با مقدّمه و چکیده، اهمّیّت، هدف و روشِ اجرا) برجستگی­ های ساختاری، خلّاقانه و نوین و محتوایی اثر را آشکار کند.

  • قوانین نگارش مقاله و طرح پژوهشی
  • تمام نکات ویرایشی مناسب یک طرح پژوهشی استاندارد رعایت شود.
  • ترجیحاً عناوین مناسب و مختصر انتخاب شوند تا از پراکنده گویی جلوگیری شود.
  • به جهت بهبود عملکرد شرکت کنندگان و کیفیت بالای پژوهش حوزه تحقیق و موضوع آن کوچک انتخاب شود و مطالعات عمیق باشد.
  • چارچوب علمی یک مقاله به طور دقیق رعایت شود.(چکیده، مقدمه، طرح مسئله، روش تحقیق، مبانی نظری، طرح اصلی تحقیق ، نتیجه ­گیری و در پایان ثبت کردن درست منابع)
  • به نکات ویرایشی و نگارشی، ذکر منابع درون متنی و منابع نهایی به دقّت توجّه شود.
  • محور­های پیشنهادی پژوهش و آفرینش هنری
  1. فرهنگ و هنر ایران باستان
  • سرچشمه­ های فرهنگ و هنر در ایران
  • هنر و دین
  • هنر و اسطوره: (اسطوره و نماد، اسطوره­ های قومی و فراقومی، …)
  1. تاریخ هنر اسلامی
  • هنر معاصر اسلامی
  • هنر اسلامی در ایران
  • نسبت هنر ایران باستان و هنر اسلامی
  1. فرهنگ و هنر ایران
  • نقاشی و ادبیات ایرانی
  • نسبت هنر و زبان ­های بومی اقوام ایران
  1. پژوهش در فلسفه هنر
  • آراء متفکّران اسلامی در باب هنر
  • آراء متفکران غربی در باب هنر
  • رابطه ­ی هنر و فلسفه
  1. پژوهش در باب نسبت زیبایی ­شناسی و هنر
  • تحلیل و بررسی آثار هنری اسلامی بر اساس مبانی زیبایی ­شناسی
  • تحلیل و بررسی آثار هنرمندان بنام در رشته های مختلف هنری با توجه به دیدگاه اندیشمندان اسلامی و غربی با رویکرد زیبایی­ شناختی
  1. پژوهش در باب جایگاه نقد و نظریه در هنر
  • مطالعه رویکرد ها، نظریه ها و روش های نقد هنری (نقد سنتی و نو)
  • پژوهش در باب رویکرد های : اسطوره شناسی، پدیدارشناسی، هرمنوتیک، بینا­متنی و…
  1. پژوهش در جامعه­ شناسی هنر
  • جامعه­ شناسی عکاسی، جامعه ­شناسی نقّاشی و…
  1. پژوهش در مطالعات فرهنگ عامه و میراث شفاهی
  • مردم­ شناسی و روان شناسی هنری
  • موسیقی فولکور در میان اقوام ایران
  • مطالعه ­ی هنر­های سنتی ایرانیان: مینیاتور، کوزه گری، خاتم کاری و…
  1. موضوع آزاد