ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز فروردین ۲۸, ۱۴۰۳ ۲۲:۴۷

قوانین مسابقه شیمی گرایش کمیکار لیگ امتیازی

قوانین مسابقه شیمی گرایش کمیکار لیگ امتیازی

قوانین مسابقه کمیکار (لیگ امتیازی)

 

در این رشته ماشین‌هایی که نیروی محرکه‌ی آن‌ها توسط مواد و واکنش‌های شیمیایی تأمین می‌شود، شرکت می‌کنند. زمان  و امتیازی که کمیکار در طی مسافت طی شده کسب می کند، رتبه‌ی آن را تعیین می‌کند. هدف از انجام مسابقه نمایش توانایی های یک واکنش شیمیایی در انجام امور تعیین شده است. دانش آموزان شرکت کننده در این رشته می بایست قوانینی را رعایت کنند که به شرح زیراست:

 

قوانین مسابقه کمیکار

 1.واکنش‌های شیمیایی که استفاده از آن‌ها مجاز نمی‌باشد به شرح زیر است:

  • واکنش‌هایی که باعث پخش دود یا مه مواد سمی درفضای اطراف‌گردد؛
  • واکنش‌هایی که با شعله همراه است؛
  • واکنش‌هایی که احتمال انفجار به علت خروج سریع گاز، مایع یا هر عامل دیگری در آن‌ها وجود داشته باشد؛
  • واکنش‌هایی که منجر به حوادثی از قبیل انفجار، صدای ناهنجار، نشت و ریزش مواد و آب شود، سبب حذف دست سازه از مسابقه می‌گردد؛
  • واکنش‌هایی که خروجی آن ها به صورت جت گازهای داغ می باشد.

 

2. استفاده از منابع انرژیبه جز سوخت شیمیایی برای راندن ماشین مثل استفاده از باطری‌های خشک و دیگر باطری‌های تجاری و صنعتی موجود در بازار و به طور کلی نیروی محرکه خارجی ممنوع می ‌باشد.

 

 

3. حرکت ماشین بایستی به وسیله ‌ی واکنش شیمیایی کنترل گردد و استفاده از وسایل کنترل از راه دور و موارد مشابه ممنوع است.

مکانیزم‌هایی مثل هل دادن یا کوک کردن، چرخاندن چرخ‌ها به وسیله‌ی دست، استفاده از تکیه‌گاه و وارد کردن ضربه برای شروع حرکت مجاز نمی‌باشد. همچنین  استفاده از پیش‌ران یا رانشانه که از تخلیه‌ی گازها و مایعات چگال و داغ (جت گازداغ) برای نیروی محرکه بهره می‌برند، ممنوع می‌باشد.

 

 

4. استفاده از جرقه، شعله کبریت و … برای شروع واکنش غیر مجاز است.

 

 

5. اجزای هر ماشین ساخته شده بایستی در جعبه ای به ابعاد 10*20*30 سانتی متر مکعب جای بگیرد و در صورتی که این امر برای هیئت داوران محرز نگردد، تیم مذکور می­بایست با قرار دادن اجزا ماشین در جعبه ای، صحت این موضوع را اثبات نماید. لازم به توضیح است که اجزای جدا شده ماشین برای احراز این امر، باید قابلیت اتصال مجدد بدون صدمه دیدن جدی به کار آرایی ماشین را داشته باشند و مسائلی از قبیل شکستن اجزا، جدا کردن جوش ها و …. غیر قابل قبول است. در صورت عدم رعایت این موارد، امتیاز منفی در بخش عملکرد لحاظ خواهد شد. لازم به ذکر است برای جدا کردن و اتصال مجدد اجزا در صورت لزوم، می­بایست صرفا با دست و یا ابزارهای ساده نظیر آچار انجام گیرد. اگر از ابزارهای غیر متعارف مانند فرز و … استفاده گردد، امتیاز منفی در پی خواهد داشت. هم چنین حداقل ابعاد کمیکار قابل قبول 10*20*20سانتی متر مکعب می باشد.

 

6. استفاده از باتری سرب و سرب پراکسید در این لیگ ممنوع می باشد.

 

7. مسئولیت انتقال ماشین، مواد شیمیایی و ابزار مورد نیاز از قبیل ترازو و وسایل آزمایشگاهی به محل مسابقه و رعایت موارد ایمنی با تیم شرکت‌کننده خواهد بود.

 

قوانین برگزاری مسابقه

مسابقات کمیکار در 2 بخش عملکرد و ارائه برگزار می گردد.

 

عملکرد:

 این بخش از مسابقه در 2 نوبت  برای هر شرکت کننده صورت میگیرد.

  • ترتیب تیم ها در مرحله اول بر اساس قرعه کشی مشخص می گردد. در مرحله دوم نیز تیمها بر اساس امتیاز کسب گرده در مرحله قبل مشخص می گردند.بدین صورت که تیمی که در مرحله قبل امتیاز کمتری را کسب کرده باشد، زود تر از تیم های با امتیاز بالا وارد مسابقه می گردد.

 

  • تیم های پس از اعلام نوبت از سوی هیئت برگزاری، تنها 4 دقیقه فرصت دارند که آماده شوند به پشت خط شروع بیاند و مسافت مشخص شده را طی نمایند.

 

  • هر تیم به طور پیش فرض 240 امتیاز در اختیار دارد. هر تیمی که مسافت 5 متر را کامل طی نماید، زمان طی شده بر حسب ثانیه از امتیاز مفروض کم شده و امتیاز تیم محاسبه می گردد.

 

  • اگر تیمی در قبل از مسافت 5 متر بر حسب انحراف از زمین مسابقه خارج گردد، قبل از طی مسافت 3 متر، هیچ امتیازی برای تیم در نظر گرفته نمی شود ولی برای تیمی که کمیکار آن بعد از این مسافت ها از زمین مسابقه خارج گردد، امتیاز به صورت زیر در نظر گرفته می شود. در این صورت زمان دیگر لحاظ نمی گردد.

 

ردیف

مسافت بر حسب متر

امتیاز

1

3.5>مسافت≥3

40

2

4>مسافت≥3.5

50

3

4.5>مسافت≥4

60

4

5>مسافت≥4.5

70