قوانین ماشین های گلدبرگ-مکاسیستم مقطع دوره اول و دوم متوسطه

گلدبرگ

قوانین ماشین های گلدبرگ-مکاسیستم

مقطع دوره اول و دوم متوسطه

قوانین جامع

  • هر تیم تنها می‌تواند از ماشینی استفاده کند که خود گروه ساخته باشد
  • ماشین گلدبرگ هر تیم باید به گونه‌ای طراحی شود که هدف مدنظر در مسابقه را اجرا کند
  • حضور اعضای هر تیم در زمان مسابقه الزامی می‌باشد و عدم حضور منجر به حذف از مسابقات می‌باشد
  • در نوبت اجرای ماشین در مقابل هیئت داوران، تنها دو عضو اجازه حضور در کنار ماشین را دارند. اما حضور تمامی اعضای تیم که نام آن ها در فرم ثبت نام قید شده است، در هنگام آماده سازی ماشین ضروری است
  • در صورت شرکت کردن فردی خارج از اعضای ثبت نام شده در آماده سازی یا اجرای ماشین، تیم خاطی با نظر هیئت داوران از مسابقات حذف می شود
  • زمان بندی داوری تیم ها به قید قرعه در صبح مسابقه مشخص می شود، تیم های دانش آموزی از مدرسه های مختلف به صورت قرعه کشی در صبح مسابقه به گروه های چهار تیمه تقسیم می شوند
  • از زمانی که تیمی توسط هیئت داوران برای اجرای ماشین خود صدا زده می‌شود، تیم مربوطه ۱۵ دقیقه زمان برای چیدمان نهایی ماشین خود دارد
  • اجرای رسمی ماشین در هیج صورت قابل تکرار نیست لذا ایجاد هیاهو و اصرار به داوران برای این امر می‌تواند به حذف تیم دانش‌آموز منجر شود

ادبیات مسابقه

هدف ماشین‌ انتقال ایده‌ مسابقه
ایده مسابقه تبلیغات متقاعد کننده برای کالای دلخواه
مکانیزم مراحل مجزای اجرای ماشین
ابعاد ماشین  حداکثر حجم  ۱ متر مکعب
ورودی‌های مجاز ماشین کمپرسور آب یا هوا و کابل برق
موسیقی ماشین فایل MP3 به طول زمان اجرا[1]
زمان اجرا بین ۱۰ تا ۹۰ ثانیه
زمان معرفی ماشین ۲ دقیقه معرفی ایده و ۱ دقیقه توضیح فنی
توضیح فنی توضیح مختصر ترتیب و جنس مکانیزم‌ها

 

شاخص‌های امتیاز‌ دهی

شاخص‌های امتیاز دهی در این مسابقات به دو بخش ۱۰۰ امتیازی تقسیم می‌شوند که امتیاز نهایی هر گروه میانگین این دو بخش خواهد بود. هر یک از این بخش‌ها شامل شاخص‌هایی می‌باشد که توضیحات تکمیلی هر یک در زیر آمده است.

شاخص‌های جالب انگیزناک

  • اجرای هدف ماشین (۵۰ امتیاز): با توجه به نظر داوران، هر تیمی که در انتقال ایده مسابقه توسط فاکتور‌هایی اعم از طراحی ماشین، نحوه ارائه ایده ماشین، موسیقی ماشین و مکانیزم‌های جزئی؛ موفق‌تر باشد، امتیاز بیشتری از این بخش دریافت می‌کند
  • خلاقیت و سرگرم‌کنندگی (۴۰ امتیاز):‌ موارد موثر در کسب امتیاز در این بخش عبارتند از: استفاده از لوازم روزمره با خلاقیت در ماشین، سورپرایز‌هایی که در طراحی مشخص نیستند اما در زمان اجرا تماشاچیان را شگفت زده کند، چشم‌نواز بودن و قابل رویت بودن اجرای مکانیزم‌ها، قابلیت داشتن یک داستان و تم مشخص برای جذاب کردن انتقال ایده و استفاده از آوا‌های متناسب با مکانیزم‌ها در موسیقی ماشین
  • تشویق حضار‌ (۱۰ امتیاز): در پایان اجرای هر ماشین، از تماشاچیان خواسته می‌شود که نظر کلی خود را با دست و جیغ و هورا برای تیم مربوطه نشون بدن. سپس، هیئت داوران با توجه به بازخوردی که دریافت می‌کنند امتیاز این بخش را مشخص می‌کنند

شاخص‌های بخش فنی

  • اجرای ماشین (۵۰ امتیاز): ماشینی که پس از تحریک ابتدایی تا پایان بدون مداخله انسانی کامل اجرا شود، تمام امتیاز این بخش را دریافت می‌کند. به ازای هر مداخله، تیم مربوطه ۱۰ امتیاز از دست می‌دهد[2]
  • پایان موفق (۱۰ امتیاز): ماشینی که بدون دخالت انسانی موفق به اجرای مکانیزم ‌آخری که در توضیح فنی معرفی شده شود امتیاز این بخش را دریافت می‌کند
  • پیچیدگی ماشین (۳۰ امتیاز): ماشینی که دارای پیچیدگی فنی قابل قبولی باشد امتیاز این بخش را دریافت می‌کند. عوامل موثر در این بخش: تعداد مکانیزم‌های غیر‌تکراری[3]، استفاده از مکانیزم‌های ترکیبی و پیچیده با استفاده از ورودی‌های مجاز، استفاده از میکروکنترلر‌ها و مدار‌های مجتمع الکترونیکی، استفاده محدود و امن(توسط دبیر مربوطه باید تضمین شود) از عنصر آتش یا هر نوآوری فنی در مکانیزم‌ها
  • زمان اجرا (۱۰ امتیاز): تمامی ماشین‌هایی که زمان اجرای آنها در بازه‌ی مجاز باشد، امتیاز این بخش را دریافت می‌کنند و اگر زمان اجرا خارج از بازه‌ی ۱۰ تا ۹۰ ثانیه باشد، به ازای هر ثانیه ۱ امتیاز از دست می‌رود

 

[1] تیم‌ها برای دریافت بخش بزرگی از امتیاز هدف و خلاقیت باید فایل صوتی را در روز مسابقه هم روی فلش درایو و هم روی یک موبایل آماده برای اشتراک گذاری همراه داشته باشند

[2] توجه کنید که با وجود این که این مسابقه محدودیتی برای تعداد مکانیزم در نظر نگرفته است، تیم‌ها با استفاده از مکانیزم‌ها بیشتر احتمال خطا را بیشتر می‌کنند که در این صورت نیاز به مداخله برای ادامه دارند که منجر به کسر امتیاز زیادی می‌شود

 

[3] دقت کنید که مکانیزم‌ها غیر تکراری به این منظور است که برای مثال اگر از مکانیزم قرقره یا سطح شیب‌دار بیش از یکبار استفاده شود، تنها یکبار شمرده می‌شود. تعداد مکانیزم‌ها محدودیتی ندارد ولی تعدادی که برای یک امتیاز مناسب نیاز است حداقل ۲۰ مکانیزم می‌باشد