ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز فروردین ۱۰, ۱۴۰۳ ۱۴:۲۲

دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه دانش و پژوهش کشور پیشتاز است

دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه دانش و پژوهش کشور پیشتاز است

معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه به دانشگاه پیشتاز در عرصه دانش و پژوهش کشور تبدیل شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر بابک نگاهداری معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح عملکرد پژوهشی این دانشگاه در سه سال اخیر پرداخت و گفت: خدا را شاکرم که در آستانه 41 امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تحقق آرمان های انقلاب اسلامی به دانشگاه پیشتاز در عرصه دانش و پژوهش کشور تبدیل شده است.

دکتر نگاهداری افزود: در راستای دستیابی به اهداف سند دانشگاه اسلامی و تحقق اهداف کلان دانشگاه در زمینه پژوهش ارزش آفرین و حل مسائل جامعه و صنعت، در سال های اخیر طرح های برون دانشگاهی یکی از ابزارهای مورد استفاده بوده است و در سال های 1396 تا 1398 تعداد طرح های برون دانشگاهی انجام شده نزدیک به 60 درصد کل طرح های برون دانشگاهی انجام شده از زمان تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی اظهار داشت: ارزش ریالی این طرح ها در سه سال اخیر 387 میلیارد ریال محاسبه شده است که نسبت به مبلغ 638 میلیارد ریال مربوط به کل طرح های برون دانشگاهی انجام شده از بدو تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، رشد قابل توجهی داشته است. در حقیقت 60 درصد کل منابع جذب شده از طریق طرح های پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی، در سال های 1396 تا 1398 بوده است. این رشد قابل توجه در حالی است که آمار سال 1398 هنوز نهایی نشده است.

دکتر نگاهداری همچنین با اشاره به شروع به کار طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی (پایش) از سال 1397 گفت: در این طرح، چالش‌های کلان کشور به زمینه‌های پژوهشی تبدیل شده و در حال حاضر نزدیک به 8 هزار استاد و 38 هزار دانشجو در سامانه پایش ثبت نام کرده اند تا بتوانند موضوع پایان‌نامه و یا رساله خود را در راستای حل چالش های کشور تعریف کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از رویکردهای دانشگاه آزاد اسلامی در سال های اخیر، عنایت ویژه به ظرفیت های عظیم آزمایشگاهی و کارگاهی واحدهای دانشگاهی در راستای درآمدزایی و استفاده از این ظرفیت ها در گسترش طرح های مشترک با صنایع کشور بوده است. اهتمام ویژه به تحقق این امر، منجر به درآمدهای 48 و 54 میلیارد ریالی به ترتیب در سال های 1396 و 1397 شده است. همچنین در سال های اخیر تعداد اعضای فعال شبکه فناوری راهبردی ریاست جمهوری از 13 عضو در سال 1396 به 17 عضو در سال 1397 و 21 عضو در سال 1398 افزایش یافته است. با روند صعودی مشابهی، تعداد کارگاه ها و آزمایشگاه های همکار استاندارد دانشگاه آزاد اسلامی از 18 و 19 به ترتیب در سال های 1396 و 1397 به تعداد 32 کارگاه و آزمایشگاه در سال 1398 افزایش یافته است. همچنین برای اولین بار در دانشگاه آزاد اسلامی، در این دوره بازاریابی محصولات و خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی به طور سازمان یافته شروع شده است و به صورت پایلوت در چهار استان اجرایی خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزامایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی که به منظور سازماندهی امور پژوهشی و جهت دهی پژوهش های دانشگاهی به سمت نیازهای جامعه و صنعت در این دوره بسیج شده، واحدهای پژوهشی است. به همین منظور در سال های اخیر توجه ویژه ای به مراکز تحقیقاتی شده است، به طوری که تعداد مراکز تحقیقاتی از 87 مرکز در سال 1395 به 155 مرکز در سال 1398 افزایش یافته است.

دکتر نگاهداری ادامه داد: به عبارتی 80 درصد کل مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تأسیس دانشگاه تاکنون، در سه سال اخیر به بهره برداری رسیده است. در کنار افزایش تعداد مراکز تحقیقاتی، سیاست گذاری صحیح در راستای فعالسازی مراکز تحقیقاتی و جهت دهی آن ها به سمت انجام پژوهش های کاربردی دنبال شده و آیین نامه های مرتبط از جمله شیوه نامه واحدهای پژوهشی، آیین نامه اجرایی مراکز خدمات و شبکه های آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی و شیوه نامه ارزیابی و رتبه بندی مراکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی به روزرسانی شده است.

وی با اشاره به رویکردهای سه سال اخیر دانشگاه آزاد اسلامی در توجه ویژه به نظام نشر ملی گفت: به این منظور بهبود کیفیت مجلات دانشگاه آزاد اسلامی و نمایه سازی بین المللی در دستور کار قرار گرفته و نتیجه اقدامات انجام شده در این زمینه منجر به رشد 60 درصدی مجلات ISI دانشگاه در سه سال اخیر شده است. توجه ویژه به انتشار مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی در 390 مجله دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر اقدامات انجام شده در راستای تقویت نظام نشر دانشگاه آزاد اسلامی و در نهایت دستیابی به نظام نشر ملی است.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: یکی از دستاوردهای سه سال اخیر دانشگاه آزاد اسلامی، رشد قابل توجه تعداد مستندات علمی و رتبه بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی است؛ به طوریکه طبق اطلاعات پایگاه اطلاع رسانی WOS، تعداد مستندات علمی تولید شده در سه سال اخیر (30863 مدرک) 30 درصد کل مستندات علمی تولید شده از ابتدای تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی (100،012 مدرک) است. این افزایش در حالی رخ داده است که سیاست حمایت مالی از مقالات خارج از دانشگاه آزاد اسلامی در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان که منجر به رشد نمایشی تعداد مقالات شده بود، به سمت سیاست های حمایتی بلند مدت و تأثیرگذار در ارتقای کیفیت پژوهش دانشگاه تغییر یافته است.

دکتر نگاهداری در پایان گفت: علاوه بر عرصه ملی، در سال های اخیر جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی های بین المللی ارتقاء خوبی داشته است، به طوریکه در پایگاه طلایه داران علم (ESI) رتبه دانشگاه از رتبه 162 در سال 1395 به رتبه 101 در سال 1398 ارتقاء یافته که نشان دهنده صعود 61 پله ای در سه سال اخیر است. بر اساس شاخص های این پایگاه، رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در سال های 1396 و 1397 به ترتیب 128 و 109 گزارش شده است.

به نقل از سایت دانشگاه آزاد اسلامی