ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳ ۰۸:۲۹

بررسی مقایسه میزان ویتامین C در مرکبات و ساقه و میوه کاکتوس دستاورد برتر مدرسه راهبرد دانش (مهرآیین)

بررسی مقایسه میزان ویتامین C در مرکبات و ساقه و میوه کاکتوس دستاورد برتر مدرسه راهبرد دانش (مهرآیین)

بررسی مقایسه میزان ویتامین C در مرکبات و ساقه و میوه کاکتوس

 

جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان جوان  به عنوان رویداد بزرگ علمی و پژوهشی دانش آموزی در روز‌های 29 تا 31 اردیبهشت ماه 1400 به صورت مجازی با حضور بیش از 2400 دانش آموز هر سه مقطع تحصیلی دبستان، دوره اول و دوم متوسطه به همراه دبیران راهنمایشان از 15 استان کشور در قالب 520 تیم برگزار شد.

در محور سمینارها و غرفه های نمایشگاهی 320 تیم در شاخه های مختلف علوم همچون فنی مهندسی، علوم اجتماعی و انسانی، علوم پایه (فیزیک، شیمی و زیست)، هنر و معماری، زیست فناوری، علوم کامپیوتر، نجوم، نانو و … شرکت کرده اند و نتیجه تلاش های خود را در بستر مجازی ارائه داده شد.
همچنین در محور مسابقات  88 تیم در گرایش‌هایی همچون هوافضا، رباتیک، زیست فناوری، ماشین های کمیکار، بازی سازی، کامپیوتر و برنامه نویسی، انرژی های تجدید پذیر، مسابقات آزمایشگاهی، اینترنت اشیا و کاپ فیزیک ایران، ایده شو دیده شو و … ثبت نام کرده و به صورت مجازی دستاوردهای پژوهشی خود را به صورت محصول محور ارائه داده شد.
در محور سخنرانی علمی 65 تیم و در محور تولید محتوای دیجیتال نیز 47 تیم حضور داشتند.

که تعداد ۴۲ گروه مقام برتر را کسب نمودند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان پژوهشگر، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

 

 

پژوهشگران : اشکان خداداد،پندار فروهر، رادین همتی، رادین رفیعی

دبیر راهنما : خانم الهام گارسچی

مدرسه راهبرد دانش (مهر آیین)

 

کاکتوس ­ها از گروه گیاهان گوشتی و از رده دو لپه ­ای­ ها  هستند ، ساقه این گیاهان بسیار ضخیم و از حالت استوانه­ ای خارج و برگ­ ها نیز شکل اصلی خود را از دست داده اند و بصورت خارها و تیغ­ های کوچک در نقاط گوناگون درآمده اند.

اغلب کاکتوس­ها دارای شیره هستند و از همین رو است که مقدار فراوانی رطوبت را در خود نگاه می دارند.  تفاوت بزرگ و پایه ­ای کاکتوس­ ها از سایر گیاهان به سبب توانایی و استواری شگفت انگیز آنها در برابر دگرگونی ­ها و شرایط سخت و نامساعد طبیعی است. بطوری که به تدریج شرایط آب و هوایی و محیط زیست این گیاهان دگرگون شد و رستنگاه بومی آنها به بیابان­ های خشک و سوزان تبدیل گردید. کاکتوس ­ها در کشاکش سازگاری با شرایط آب و هوای خشک، برگ ­های خود را از دست دادند. کاکتوس را می توان به شتر دنیای گیاهان تشبیه کرد.

 

کاکتوس و میوه های آن سرشار از تعدادی ویتامین و آنتی اکسیدان هستند ، بتالین ها بیشترین مقدار را دارند. این میوه ها و آب آنها همچنین منابع خوبی برای تامین ویتامین ها و املاح زیر هستند:

ویتامین C ، ویتامین A، ویتامین E ، ویتامین K ، بتاکاروتن، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر، آهن، منگنز، مس،کارتینوئیدها، اسیدهای چرب امگا 3، انواع اسیدهای آمینه و انواع آنتی اکسیدان­ ها

 

برای مشاهده ی فایل ضمیمه اینحا کلیک کنید.