ششمین جشـنــواره پروژه‌های دانش‌آموزی

امروز اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳ ۰۱:۴۵

بیوفیلترتالاب انزلی، دستاورد برتر مدرسه فرزانگان 3

بیوفیلترتالاب انزلی، دستاورد برتر مدرسه فرزانگان 3

بیوفیلتر تالاب انزلی

 

جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان جوان  به عنوان رویداد بزرگ علمی و پژوهشی دانش آموزی در روز‌های 29 تا 31 اردیبهشت ماه 1400 به صورت مجازی با حضور بیش از 2400 دانش آموز هر سه مقطع تحصیلی دبستان، دوره اول و دوم متوسطه به همراه دبیران راهنمایشان از 15 استان کشور در قالب 520 تیم برگزار شد.

در محور سمینارها و غرفه های نمایشگاهی 320 تیم در شاخه های مختلف علوم همچون فنی مهندسی، علوم اجتماعی و انسانی، علوم پایه (فیزیک، شیمی و زیست)، هنر و معماری، زیست فناوری، علوم کامپیوتر، نجوم، نانو و … شرکت کرده اند و نتیجه تلاش های خود را در بستر مجازی ارائه داده شد.
همچنین در محور مسابقات  88 تیم در گرایش‌هایی همچون هوافضا، رباتیک، زیست فناوری، ماشین های کمیکار، بازی سازی، کامپیوتر و برنامه نویسی، انرژی های تجدید پذیر، مسابقات آزمایشگاهی، اینترنت اشیا و کاپ فیزیک ایران، ایده شو دیده شو و … ثبت نام کرده و به صورت مجازی دستاوردهای پژوهشی خود را به صورت محصول محور ارائه داده شد.
در محور سخنرانی علمی 65 تیم و در محور تولید محتوای دیجیتال نیز 47 تیم حضور داشتند.

که تعداد ۴۲ گروه مقام برتر را کسب نمودند.

بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان پژوهشگر، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

 

مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: بیو فیلتر تالاب انزلی
نام مدرسه: فرزانگان 3
نام استاد: خانم میرباقر
دانش آموزان : پرنین جوانبخت، بیتا حبیبی

 

تالاب انزلی یکی از بوم سازگان مهم آبی در ایران است و از ابعاد مختلف زیست محیطی، شیلاتی، جنبه های اقتصادی و اشتغال زایی و توریستی برخوردار است. توسعه صنایع و افزایش بی رویه جمعیت شهرها، روستاها و در پی آن توسعه مناطق کشاورزی، استفاده از کود، سموم و دفع آفات موجب می گردد تا میزان زیادی فاضلاب شهری،کشاورزی و صنعتی که دارای ترکیبات شیمیایی مختلف به ویژه عناصر سنگین است وارد اکوسیستم های آبی گردد.

بر اساس آخرین اطلاعات جمع آوری شده نیمی از جمعیت استان گـیلان یعنـی حـدود یـک میلیـون نفـر در حوضه آبریز تالاب زندگی می کنند. رشد بی رویه بخش صنعت در منطقه موجب گردیده که علاوه بر پسـاب های انسـانی مناطق شهری و روستایی و زباله هایی که بطور مستقیم و یا شیرابه آن ها در تالاب تخلیه می شود، سالیانه نیز حـدود 20هزار متر مکعب پساب صنعتی وارد تالاب شده که بیشترین حجم این مواد از طریق رودخانـه پیربـازار وارد مـی شـوند

علاوه بر آن آلودگی های زیادی نیز از طریق بندر انزلی وارد اکوسیستم تالابی می شود. در حوضه آبریز تالاب انزلی 40واحدهای صنعتی بزرگ قرار داشته که پساب های آن ها صدمات جبران ناپذیری را بر تالاب وارد آورده است .(Azolla filiculoid)گونه ای غیر بومی و مهاجم در تالاب انزلی است.

آزولا در سال 1990 برای اولین بار در تالاب انزلی دیده شد و به نظر می رسد که به دنبال معرفی این گیاه به مناطقی از شمال کشور در سال ، 1986به دلیل توانایی تثبیت ازت و باروری آب، بیشتر با هدف افزایش کشت برنج به تالاب انزلی راه پیدا کرده باشد .

آزولا سرخسی کوچک است و نحوه ی زندگی آن به صورت شناور آزاد است .شرایط مناسب تالاب انزلی برای آزولا و از طرفی عدم بهره برداری مکانیزه از این گیاه باعث گردیده تا آزولا بیشتر سال سطح وسیعی از تالاب انزلی را پوشانده و سبب تخریب اکولوژیک تالاب گردد.

به دلیل گستردگی و رشد بسیار زیاد، آزولا در مزارع برنج به علف هرز درجه یک تبدیل شده است، به طوری که در شالیزارهایی که در آنها شرایط مناسب است، به سرعت رشد و تکثیر پیدا کرده و با ایجاد پوشش یکپارچه در سطح آب در زمان انتقال نشاء، سبب خمیدگی و غوطه ور شدن نشاء به داخل آب شده و شالیکاران مجبور به واکاری مزرعه می شوند .

در کنار وجود مشکلات زیاد ایجاد شده توسط آزولا در تالاب انزلی، جنبه های با ارزشی از آزولا نیز شناخته شده می باشد و سال هاست که این جنبه های ارزشمند و مفید  مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال ریشه های غوطه ور آزولا منبعی برای ذخیره سازی آلودگی های مختلف می باشد که از این ویژگی میتوان به عنوان یک بیوفیلتر استفاده کرد.

 

برای مشاهده فایل ضمیمه اینجا کلیک کنید.